Nieuws Actueel

Nederlands bedrijfsleven koplopers social media

Rik Nizet 2 juli 2014

Bedrijven maken steeds meer gebruik van sociale media. Ze communiceren hier met klanten en partners, maar ook om gewoonweg zichtbaar te zijn. Binnen de Europese Unie lopen de bedrijven in Nederland voorop wat betreft het gebruik van Twitter.

Lees ook:Ondernemer twittert er op losTwitterIn 2013 gebruikte 27 procent van de bedrijven in Nederland blogs of microblogs, zoals Twitter. In de EU maakte gemiddeld slechts 10 procent van de bedrijven gebruik van Twitter of soortgelijke media. Nederland staat hiermee boven landen als Groot-Brittannie, Ierland en Spanje. Sociale netwerkenSociale netwerken zijn onder bedrijven de populairste vorm van sociale media. 46 procent had in 2013 een account bij een netwerk zoals Facebook of LinkedIn. In 2012 was dit nog maar 35 procent. Eén op de tien bedrijven is in 2013 dus voor het eerst actief geworden op een sociaal netwerk. Naast het eerder genoemde gebruik van microblogs zoals Twitter, was het plaatsen van filmpjes en foto’s op websites als YouTube populair (23 procent). Wiki’s werden minder vaak gebruikt (7 procent). In 2013 is het gebruik van alle vormen van sociale media onder de bedrijven in Nederland toegenomen. Zowel in Nederland (76 procent) als in de EU gebruikten de meeste bedrijven sociale media om het imago van het bedrijf te ontwikkelen en voor marketing van producten.Lees verder.