Nieuws Actueel

Nederlandse werven bouwden in 2018 voor 1,5 miljard aan superjachten

De Nederlandse bouwers van superjachten kunnen opnieuw terugkijken op een uiterst succesvol jaar. Uit de werven rolden in 2018 maar liefst achttien luxe vaartuigen van minstens 30 meter lang. De totale waarde: 1,5 miljard euro.

Robyn Samsom 15 mei 2019

Nederlandse werven bouwden 2018 voor 1 5 miljard superjachten

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging Hiswa Holland Yachting Group. Een jaar eerder bracht de jachtenverkoop 'slechts' 1,2 miljard euro in het laatje. Hiswa is zeer te spreken over het resultaat, schrijft AD. Export manager Jeroen Sirag noemt de waarde van de opgeleverde jachten 'ongeëvenaard'.

Het is niet zozeer het aantal schepen dat de omzetten opstuwt. In 2017 leverden bouwers meer superjachten (21 stuks) af. Jachten worden echter steeds luxer. Op verzoek van de steenrijke clièntele, vaak miljardairs, worden de schepen uitgerust met helipads, zwembaden en watervallen die ook dienst doen als projectiescherm. Met andere woorden: de kloof met cruiseschepen wordt meer en meer gedicht.

Marktaandeel werven opgelopen

De omzetten van Nederlandse bouwers als Feadship, Heesen Yachts en Oceanco stijgen al jaren. In 2014 bedroegen hun gezamenlijke verkopen nog 662 miljoen. Het wereldwijde marktaandeel van de werven is daarbij opgelopen van ruim 20 naar circa 30 procent.

Door de luxe trend is de gemiddelde prijs per superjacht aanzienlijk gestegen: van 57 miljoen euro in 2017 naar 86 miljoen euro vorig jaar. De prijsstijging per superjacht heeft volgens Sirag alles te maken met het feit dat de verkochte jachten steeds groter worden. ,,Er is duidelijk een heel sterke opschaling binnen de Nederlandse bedrijven. Ze willen steeds groter bouwen. Scheepswerf Feadship opent bijvoorbeeld binnenkort een nieuwe locatie in de Amsterdamse haven waar jachten tot 160 meter kunnen worden gebouwd."

Het grootste superjacht dat tot nu toe in Nederland werd gebouwd is 110 meter lang. Scheepsbouwer Oceanco uit Alblasserdam hoopt dat te overtreffen: het bouwt op dit moment een jacht van maar liefst 125 meter lang, weet Sirag.

Alle ingrediënten voor een superjacht

Omdat in Nederland de scheepswerven op korte afstand liggen van de toeleveranciers, kunnen schepen sneller gebouwd worden. ,,Alle ingrediënten voor een superjacht tref je in een straal van slechts 200 kilometer." Mede daarom hebben Nederlandse werven marktaandeel gewonnen van Duitse en Italiaanse concurrenten.

,,Nederlandse scheepswerven staan bekend om het op tijd afleveren van de jachten en de hoge kwaliteit van de producten", stelt Sirag. ,,Nederland is een plek waar je op tijd, volgens budget en aan de hand van een heel hoge kwaliteitsnorm een jacht kan laten bouwen."

Steenrijke klanten uit de VS en Rusland

Ook 2019 belooft volgens Sirag een goed jaar te worden. Er zijn zestig jachten in aanbouw, waarvan dertien groter dan 80 meter. Die schepen worden de laatste tien jaar vooral gekocht door steenrijke klanten uit de VS en Rusland. Samen zijn die goed voor 40 procent van de bestellingen. De Amerikanen staan in voor 22 procent daarvan.