Nieuws Actueel

Nespresso is over zijn top heen

Bram de Vrind 25 mei 2015

George clooney nespresso 335

De Nederlandse koffiedrinker ziet het niet meer zitten om omgerekend 70 euro voor een kilo koffie in Nespressocupjes te betalen. 'Slow coffee' is de trend.

Nespresso wil de markt heroveren door meer winkeltjes te openen, maar volgens anderen is dat een verloren slag, meldt het AD. Klanten willen weer moeite doen voor een kopje koffie.

KruiskadeNespresso kondigde afgelopen week de opening van zijn vijfde grote koffiezaak aan de Kruiskade te Rotterdam aan. Dit jaar worden er nog een in Utrecht en drie elders in de Randstad geopend. "Want daar zit onze doelgroep", aldus de Nederlandse directeur Mark Ruijgrok.

WorkshopsHij hoopt het merk dat ooit handig in de markt werd gezet met behulp van filmster George Clooney, zo weer populairder te maken. En 'zichtbaarder'. De winkels moeten extra klanten trekken, onder meer met workshops.

OctrooiMaar volgens Bibi Bonte, koffie-expert bij (web-)winkel Het Kookpunt, is de macht van Nespresso tanende. "Nespresso is zijn macht eigenlijk al een beetje kwijt sinds het merk het octrooi op die cupjes kwijt is en iedereen ze na mag maken. Bovendien mag de fabrikant ook zijn machines niet meer 'beveiligen' tegen cupjes van andere merken."

5,4 gram per cupjeVolgens Bonte heeft de consument het merk ook wel een beetje gezien: "Mensen komen erachter dat die cupjes relatief toch duur zijn. Er gaat circa 5,4 gram koffie in zo'n cupje en dat betekent omgerekend dat een kilo koffie toch zo'n 70 euro kost."

Pure ingrediëntenDaarbij willen we weer terug naar natuurlijke, pure ingrediënten, aldus Bonte. "Waar we vroeger genoegen namen met één maling van één merk, of dat nu D.E Aroma Rood was of iets anders, willen we nu veel meer te kiezen hebben. En als je je eigen bonen gaat malen, heb je altijd meer keuze dan als je voorgeproduceerde cupjes koopt. Je hebt dan een wereld aan smaken."

Snel, snel, snelDe Nederlandse koffiedrinker gaat steeds vaker voor 'slow coffee'. "Dat snel, snel, snel is eraf: veel klanten vinden het fijn er moeite voor te doen."

CafetièresOok Eric Bouter, marketingmanager bij D.E, herkent de trend. "We merken dat ook onze klanten hun D.E-waardepunten vaker inwisselen tegen bijvoorbeeld cafetières: ook een apparaat waarmee je 'slow' koffie maakt." Hoewel volgens hem de gemakstrend er nog niet helemaal uit is. Een apparaat als de Tassimo, waarmee je met één knop koffie, loopt goed in de verkoop.

SenseoHet grootste deel van de Nederlanders is nog altijd sterk aan de 'gewone' filterkoffie gehecht. "Zo'n 67 procent heeft nog altijd zo'n apparaat in huis en 50 procent gebruikt 'm elke dag." En ook de Senseo zit nog altijd in ons koffie-DNA. "Zo'n 50 procent van de huishoudens heeft er een."

Grand cruKlanten zijn volgens Nespresso-directeur Ruijgrok in ieder geval veel kritischer over koffie geworden. Niet voor niets brengt de producent tegenwoordig ook 'grand cru' koffie op de markt. "Zoals over wijn wordt gepraat, hebben mensen het nu ook over koffie. Logisch eigenlijk, want we drinken meer koffie dan wijn."