Nieuws Actueel

Nibud: Bedrijf moet financieel gedrag klant volgen

Martijn Vervest 17 oktober 2014

Overheid en bedrijfsleven kunnen miljoenen besparen door meer oog te hebben voor het financieel gedrag van consumenten. Steeds meer huishoudens kampen met geldproblemen en dat kost de samenleving onnodig veel geld. Dat schrijft het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in een vrijdag verschenen rapport."We staan te dweilen, terwijl de kraan openstaat", constateert de instantie die deze week haar 35-jarig bestaan viert. Het voorkomen van financiële problemen lukt niet als het de consument op andere vlakken moeilijk wordt gemaakt om de juiste keuzes te maken.ToeslagenDat toeslagen voor bijvoorbeeld huur vooraf moeten worden aangevraagd, werkt schulden in de hand. Net als de oplopende kosten bij het vergeten uit te checken in het openbaar vervoer, of het eenvoudig aankopen kunnen doen met je creditcard en honderden euro’s rood kunnen staan.VoorlichtingKomende periode wil het Nibud bedrijven en instellingen nadrukkelijker voorlichten over hoe zij geldproblemen minder in de hand kunnen werken. Wanneer het financieel gedrag van consumenten meer als uitgangspunt wordt genomen bij beleidsdoelstellingen, leidt dit tot veranderingen waar de samenleving veel aan heeft, zo is de gedachte.100.000 euroDe samenleving is volgens berekeningen van het Nibud al gauw 100.000 euro kwijt aan één huishouden dat ernstige financiële problemen heeft. Dat geld gaat zitten in afschrijvingen, hulpverlening, verzuim- en ziektekosten, verloren arbeidsuren, uitkeringen en huisuitzettingen.15 procentInmiddels heeft zo'n 15 procent van de Nederlandse bevolking te maken met ernstige betalingsachterstanden. Dit zijn ruim 1,1 miljoen Nederlanders en het Nibud verwacht dat dit aantal nog verder zal stijgen.DUOAls voorbeeld noemt het Nibud de manier waarop de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) nu via zijn website studieleningen laat aanvragen. Tot voor kort kreeg je standaard het maximum te lenen bedrag te zien dat je zelf kon verlagen. Dat zorgde er volgens het Nibud voor dat studenten eerder kozen voor het maximale leenbedrag. Nu staat dit standaard op nul, waardoor er relatief minder wordt geleend.