Nieuws Actueel

Niemand in Havana koopt een nieuwe auto

Jeroen Jansen 6 maart 2014

Sinds januari is het op Cuba toegestaan auto's van buitenlandse makelij te verhandelen. De Peugeot-dealer in Havana is een van de weinige plaatsen waar je een nieuwe auto kunt kopen, wij bezochten hem. Tot nu toe verkocht hij geen enkele auto. Iets dat wel eens aan de prijzen van zijn handel zou kunnen liggen.

Bij binnenkomst in de showroom van een van de schaarse dealers van nieuwe auto's in Havana is meteen duidelijk dat de Cubanen van auto's verkopen weinig kaas hebben gegeten. Een dikke stoflaag ligt over de voornamelijk witte Fransozen en hier en daar zit zelfs nog wat afplaktape op de deurstijlen en voorruiten. De showroom is totaal verlaten en ook buiten staat niemand nieuwsgierig met zijn neus tegen het glas gedrukt naar binnen te kijken.

ImportverbodTerwijl het toch behoorlijk spectaculair is dat er hier nieuwe Peugeots te koop staan. Sinds de grote revolutie in 1959 heerste een verkoopverbod voor alle auto's die niet op Cubaans grondgebied geproduceerd waren. Auto's van voor de revolutie mochten worden verhandeld, auto's van daarna niet. Een maatregel die ervoor zorgde dat een bezoek aan Cuba ook nu nog voelt als een trip naar de fifties.

Amerikanen en RussenHet zijn gevleugelde Cadillacs, brullende Chevrolets, Fords Thunderbird en oude Pontiacs die heersen over het openbare asfalt. Een kleine uitzondering op die regel vormen de vele Lada's, Moskovitch's, GAZ's en Tjajka's die sinds de Russische steun ten tijde van de Koude Oorlog ook op het eiland rondrijden.

Geen verkoopDaar had met de opheffing van het importverbod een eind aan kunnen komen, maar toch vertelt de lokale Peugeot-dealer tot nu toe geen auto te hebben verkocht. Een blik op de prijslijst maakt duidelijk waarom. Een compacte Peugeut 206+ doet al gauw zo'n 91.000 CUC, de toeristenmunteenheid die qua waarde gelijk staat aan de dollar. Ga je voor een 4008, een bescheiden SUV van het Franse merk, moet je zo'n 239.000 CUC neerleggen.

GodsvermogenDe duurste wagen van de showroom kost je een bescheiden godsvermogen. Voor 262.185,50 CUC heb je een spierwitte Peugeot 508. Een simpele gezinsauto die je hier op iedere straathoek tegen kunt komen. De prijs die je in Nederland voor zo'n wagen betaalt? Vanaf 28.740 euro staat er een op je oprijlaan.

Duizend jaarDat is al een prijsverschil, maar als je je bedenkt dat het gemiddelde maandloon van een Cubaan op 20 CUC ligt, snap je dat een gloedjenieuwe Franse voiture er nooit in zal zitten. Daar moet de gemiddelde inwoner van Havana zo'n duizend jaar voor sparen, mits hij nooit iets uitgeeft.

FondsEr moeten voor nieuwe auto's zulke astronomische bedragen betaald worden, omdat de regering zegt dat de opbrengst ervan in een fonds voor de verbetering van de infrastructuur gaat. Maar ja, worden er geen verkocht, dan zal het fonds ook niet groeien.

ReparerenDe enige oplossing is oude barrels blijven rijden en repareren als ze stuk gaan. Tweedehands autodealer is in Cuba geen beroep, dus verkoop gaat van mond op mond of via een Cubaanse evenknie van Marktplaats.nl. Niet dat een oude Lada goedkoop is hoor, ook daar betaal je makkelijk meer dan 11.000 CUC voor.

JaguarDe economie van Cuba opent zich langzaam maar zeker, maar dit soort maatregelen maken de situatie eerder erger dan beter. Want een Peugeot kopen voor de prijs van een dikke Jaguar gaat natuurlijk niemand doen.