Nieuws Actueel

Niet meer naar Engeland

THEO GIELE 28 december 2015

Fruitteler 1

Engeland staat voorlopig niet meer op het lijstje van bestemmingen van het Hansweertse internationale fruittransportbedrijf Jac Op ’t Hof. Reden: de problemen en het oponthoud in Calais. Dat schrijft de PZC.

Eind juni kwam een van de chauffeurs van het bedrijf, Bartjan Fieret uit Breskens, in het nieuws toen hij rechtstreeks via Radio 1 verslag deed toen vluchtelingen zich met geweld toegang tot zijn trailer probeerde te verschaffen. "Niet zo lang daarna zijn we helemaal gestopt met het rijden op Engeland", zegt Imca Op ’t Hof. "Je bent gewoon veel te lang bezig. Het kost twee dagen om een vrachtje te brengen en daardoor is het voor ons een kostenpost geworden. Het is niet meer rendabel." Het lange wachten in Calais voor de oversteek naar Engeland en de problemen met illegale migranten zijn voor de chauffeurs erg vervelend. "Dat werkt niet echt motiverend", aldus Op ’t Hof. Het bedrijf reed voordat de problemen in Calais zo groot werden gemiddeld wel vijf keer per week op Engeland. De vakbond CNV Vakmensen riep vlak voor Kerstmis vrachtwagenchauffeurs op Calais te vermijden omdat de N00rd-Franse havenstad ‘verandert in een oorlogszone’ waar het voor chauffeurs niet veilig is. CNV Vakmensen stelt dat chauffeurs op basis van de arbeidsomstandighedenwet het recht hebben op een veilige werkplek. Transportbedrijven zijn daarom verplicht veilige routes te kiezen bijvoorbeeld via Hoek van Holland, Zeebrugge of IJmuiden. Volgens Joost de Maat van de Zeeuwse afdeling van Logistiek en Transport Nederland rijden er nog altijd Zeeuwse transporteurs via Calais. "Het is de eigen verantwoording van elk bedrijf om deze route kiezen."