Nieuws Actueel

Niet meer wachten op pinbetalingen

Caroline Spilt 28 april 2015

Skimming 178

Hoewel het geld bij de klant direct wordt afgeschreven, moeten winkeliers vaak dagen, soms zelfs een week, wachten op het geld afkomstig van pinbetalingen. Volgens de noodkreet van Detailhandel Nederland een jaar geleden lopen ondernemers hierdoor jaarlijks tientallen miljoenen mis. Sinds deze maand is dit niet meer nodig: met de myPOS, een nieuwe mobiele betaalautomaat, kunnen ondernemers direct over hun geld beschikken.

Om direct te kunnen uitbetalen, maakt Heights (de distributeur van de myPOS betaalterminal in Nederland) gebruik van een speciale betaalrekening. Dit is een e-Money rekening met een eigen uniek IBAN-nummer waar de betalingen naar worden overgemaakt. Zo kan een taxichauffeur zijn klanten pinnend laten betalen voor de taxirit, waarna hij dit geld dezelfde avond nog kan gebruiken om zijn auto vol te tanken.

Geen contractVolgens Anthony Notos, directeur van Heights, zijn de myPOS betaalterminals zeer geschikt voor de kleinere ondernemers: “In tegenstelling tot andere pinautomaten zit de ondernemer met de myPOS niet vast aan een contract of abonnementskosten. En ook in de aanschaf is de myPOS een flink stuk goedkoper. Vooral voor kleinere ondernemers, zoals de glazenwasser, marktkoopman of schoonheidsspecialiste, worden pinbetalingen hiermee een stuk betaalbaarder. Maar denk ook aan pinnen aan de deur voor het goede doel: vorige maand werd bekend dat collectanten steeds vaker met een pinautomaat van deur tot deur zullen gaan.

ContactloosOndanks de lage kosten is de myPOS overigens een echte mobiele betaalterminal die niet verward moet worden met een pin-reader, waarbij de ondernemer ook nog een speciale app op zijn smartphone of tablet moet installeren. Klanten kunnen met elke bankpas of creditcard en contactloos betalen. Hierbij rekent de klant bedragen tot en met 25 euro zonder pincode af, door zijn betaalpas kort tegen de betaalautomaat te houden.