Nieuws Actueel

Nieuw asfalt levert nauwelijks extra verkeer op

Van onze redactie 5 november 2014

Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een onderzoek naar de effecten van extra asfalt.

Het verbreden van wegen heeft wel een enorm effect op de verkeersstromen in de omgeving, stelt het KiM. Als er meer ruimte is op de snelweg, zullen minder mensen sluiproutes gebruiken waardoor het drukker wordt op de snelweg. Ook zullen meer mensen die vroeger de spits meden, nu weer op de drukke momenten de weg op gaan. Het totale aantal auto’s op de weg neemt er echter niet door toe. Pas op de langere termijn kan 10% aan extra rijstroken leiden tot een procent of 4 extra verkeer, stelt het KiM.

Totale verkeer gegroeid Dat betekent overigens niet dat er geen nieuwe files ontstaan na ingrepen. Het totale verkeer is in de periode 2000-2016 met 16% gegroeid. Dat komt niet doordat er meer plek is op de snelweg, maar door andere factoren, legt het KiM uit. De bevolking en het type banen is bijvoorbeeld veranderd waardoor er meer auto wordt gereden.

Als er tussen 2000 en 2012 niks was gedaan aan het wegennet, had een automobilist nu 45 procent meer tijd verloren in files dan begin deze eeuw. De aanleg van nieuw asfalt heeft dit beperkt tot 5% extra tijdverlies. Dat is economisch gezien een forse winst, rekent het KiM voor.

De aanleg van nieuwe rijstroken leverde weggebruikers vorig jaar 625 miljoen euro op, oftewel 650.000 euro per aangelegde kilometer. Het bedrag is gebaseerd op de tijdwinst keer een uurbedrag. Voor ‘gewone’ automobilisten bespaart een uur tijdwinst gemiddeld 12,40 euro, voor een vrachtwagen is dat 45,30 euro. Het zijn overigens vooral de personenwagens die profiteren van het extra asfalt: 92% van de tijdwinst komt op hun rekening.