Nieuws Actueel

Nieuw bordje moet mensen verleiden tot omrijden

Van onze redactie 14 juli 2015

Image 5082646

Hij staat nu nog in zijn uppie bij het De Savornin Lohmanplein, maar het kan goed zijn dat het bord met vermelding van de omfietstijd en het extra calorieverbruik vaker in Den Haag opduikt. Er zijn immers genoeg wegopbrekingen en omrijroutes in deze stad.

,,Prima idee'', laat een woordvoerder van verkeerswethouder De Bruijn weten. ,,Als het op andere plekken ook past, graag. Maar wij laten het initiatief bij de stadsdelen. Zoals dit specifieke bord een actie was vanuit Loosduinen.''WerkzaamhedenHet geelzwarte verkeersbordje is enige tijd terug geplaatst om de bouwvakkers in de Thorbecketoren meer ruimte te geven om hun werkzaamheden veilig uit te voeren. ,,Eerst hadden we de omleiding aangegeven zoals we dat al jaren doen'', zegt stadsdeeldirecteur Harm Benthem. ,,Maar al snel lieten omwonenden weten dat veel fietsers érg gehecht zijn aan de kortste route. Die gingen 'gewoon' dwars door de hekken heen.'' De politie trok regelmatig het bonnenboekje, maar in het stadsdeelkantoor bedachten ze iets anders om de 'kamikaze-fietsers' te verleiden de omleiding te volgen. Benthem wilde mensen laten zien hoe weinig tijd het zou kosten om om te fietsen, waarop collega Ien van der Heijden opperde dan ook het calorieverbruik te vermelden.

,,Daarna heb ik de omleiding gefietst en de tijd geklokt.'' Via het internet vogelden Benthem en Van der Heijden uit dat een uur normaal fietsen zo'n 440 calorieën kost. ,,Met drie minuten fietsen verbrand je dus 22 calorieën.''GewichtDat geldt dan wel voor een persoon van rond de 76 kilo, want calorieverbruik hangt (ook) af van je gewicht. ,,Iemand van 55 kilo zet in drie minuten maar 16 calorieën weg.''Overigens is het vermelden van extra fietstijd en bijpassende calorieën niet helemaal nieuw. In Winterswijk dook zo'n bord al eerder op. De reacties in Den Haag zijn er niet minder om. Benthem: ,,Mensen vinden het een feelgood-bordje. Ze vinden het leuk. Het lijkt de moeite waard om te kijken of het effect heeft op het gedrag van de fietsers.''