Nieuws Actueel

Nieuw elan voor tijdschriften

Bram de Vrind 6 juni 2014

Mediaconcern Sanoma verkoopt 19 Nederlandse tijdschriften aan mediahuis New Skool Media. Samen met de titels gaan 93 medewerkers mee naar de nieuwe eigenaar. Dit maakte het Finse bedrijf vrijdag bekend.

Het gaat om de titels Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, delicious, Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen. Naar verwachting is de overgang van de betreffende titels eind 2014 volledig gerealiseerd. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Gespecialiseerd mediahuisNew Skool Media is een gespecialiseerd mediahuis opgericht door Cor Jan Willig en Rob Koghee. Rob Koghee zit 28 jaar in het uitgeversvak en is ook eigenaar van Blue Flower Media, een uitgeverij met tijdschriften als 1900, Rafael, 90 minutes en Schaatsen. Cor Jan Willig heeft ruim 17 jaar media- en finance ervaring, onder meer bij Sanoma.Sterke merken"We zijn trots en verheugd dat we deze mooie overname kunnen doen. Alle 19 titels zijn immers stuk voor stuk sterke merken. We geloven stellig in de kracht van deze mooie merken en zien ernaar uit om ze met nieuw elan verder uit te bouwen", aldus Koghee in een verklaring.Omvangrijke reorganisatieSanoma kondigde in oktober vorig jaar een omvangrijke reorganisatie aan. Daardoor vervallen 500 van de 1600 voltijdsbanen in Nederland. Ook zette het bedrijf daarbij bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy in de etalage. In Nederland wil Sanoma zich verder richten op 17 zogenoemde focusmerken, waartoe onder meer Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck behoren. Het bedrijf wil deze merken verder uitbouwen door uitbreiding van het digitale aanbod, e-commerce en door een nauwere samenwerking met SBS.