Nieuws Actueel

Nieuw: fancy glossy voor ondernemers

Een landelijk tijdschrift voor ondernemers met oog voor de regio. Vanaf zaterdag is dat er, tien keer per jaar. Als bijlage van deze krant.

Hanna Bijl 19 november 2015

Deondernemermagazine1065

Als het aan hoofdredacteur Quinty Danko (50) ligt wordt 'De Ondernemer' een nieuw platform voor Nederlandse zzp'ers en mkb'ers.

"Er zijn in Nederland wel bladen en websites voor ondernemers, maar die zijn allemaal kleiner of gericht op een bepaalde niche. Of het zijn vakbladen, maar informatie over het runnen van een eigen bedrijf ontbreekt hierin vaak. Hoe ga je als zelfstandige om met sociale media, wat zijn handige tips om je administratie te doen, aan welke ondernemers kun je een voorbeeld nemen? Dat soort verhalen gaan wij maken."

InitiatiefHet nieuwe magazine is een initiatief van De Persgroep en verschijnt tien keer per jaar als bijlage bij het AD en vijftien regionale dagbladen, waaronder deze krant. Danko: "De titel bestond al een tijdje bij enkele kranten, maar werd overal op een andere manier ingevuld. Dat trekken we nu allemaal samen, er komt één De Ondernemer."

Zestien editiesDie zal er trouwens niet overal het zelfde uitzien, aldus Danko: "De helft van het blad is gevuld met landelijke artikelen, de andere helft wordt regionaal gemaakt. Met bijvoorbeeld artikelen over Amsterdamse ondernemers voor Het Parool, en stukken over Twente voor de Tubantialezer. In totaal maken we zo elke maand zestien verschillende edities. Dit doen we om zo dicht mogelijk bij de lokale zelfstandige te zitten."

Soort artikelenWat voor soort artikelen kunnen we verwachten in De Ondernemer?

Danko: "In elke editie staat een interview met een bekende landelijke ondernemer. Daarnaast hebben we altijd een groot stuk dat heel praktisch ingaat op een onderwerp waar elke zelfstandige mee te maken kan krijgen: hoe doe je zaken in het buitenland, waar moet je op letten als je je bedrijf gaat uitbreiden, wat komt er allemaal kijken bij het doen van belastingaangifte? Maar we gaan de bakker niet vertellen hoe hij zijn brood moet bakken, dat weet hij zelf veel beter."

GrenzeloosIn het regionale deel van het magazine komen veel lokale ondernemers aan het woord. "We hebben veel rubrieken, zoals Grenzeloos, waarin een zelfstandige vertelt hoe hij onderneemt in het buitenland. Of de rubriek Teamwork, waarin we maandelijks laten zien hoe verschillende ondernemers samen een groot evenement organiseren. Daarnaast hebben we een werkcoach met een eigen column, en geven verschillende specialisten maandelijks advies over hun eigen vakgebied."

WebsiteNaast het tijdschrift wordt ook de website www.deondernemer.nl een nieuw platform voor bedrijven. "Hier kunnen ondernemers met elkaar in contact komen en ze vinden er kennis en het laatste nieuws. Iedereen die zich aanmeldt kan via zijn profiel automatisch aangeven in welke regio hij geïnteresseerd is. We gaan ook evenementen organiseren waarbij ondernemers elkaar kunnen ontmoeten."

Ander voordeelHet platform heeft nog een ander voordeel: via De Ondernemer kunnen adverteerders voortaan een groot deel van de Nederlandse ondernemers in één keer bereiken. "Daar was tot nu toe nog geen goed platform voor. We hebben een oplage van 1,3 miljoen, en ons lezerspubliek is breed: van zzp'er tot mkb'er tot consument. Tegelijkertijd zijn veel ondernemers op zoek naar kennis over verschillende thema's die ze tegenkomen in hun werk. In die twee behoeften voorzien wij. We hopen niet alleen losse adverteerders aan te spreken, maar ook strategische partners aan ons te binden die beschikken over relevante kennis voor ondernemers."

Tipje van de sluierAanstaande zaterdag is er dus de eerste editie-nieuwe-stijl van De Ondernemer. Over de inhoud wil Danko nog niet te veel kwijt. "We houden het nog even een verrassing. Een tipje van de sluier: Raymond Cloosterman, oprichter en directeur van Rituals geeft een kijkje in de keuken van zijn succesvolle cosmeticamerk. Een mooi verhaal van een zelfstandige die zich door hard werken heeft ontwikkeld tot een zeer succesvol zakenman. Inspirerend voor andere zelfstandigen, maar voor consumenten ook heel leuk om te lezen."