Nieuws Actueel

Nieuwe auto fors goedkoper na afschaffen BPM

Van onze redactie 23 mei 2015

Image 4943088

Ingewijden bevestigen dat staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën, VVD) bekijkt of de volledige BPM op termijn kan worden afgeschaft. Hij doet dat onder meer omdat steeds meer kopers proberen de hoge belasting te drukken door auto's uit het buitenland te importeren. Ook is het BPM-systeem erg fraudegevoelig. De opbrengst voor de schatkist is de laatste jaren enorm gedaald, van 3,6 naar 1,1 miljard euro. Die daling is niet alleen te wijten aan de import uit het buitenland en de ingezakte autoverkoop door de crisis. MilieuvriendelijkOok de koppeling van het tarief aan hoe milieuvriendelijk de auto is, scheelt veel inkomsten. Hoe minder CO2-uitstoot, hoe minder BPM betaald moet worden. Omdat het Nederlandse wagenpark de afgelopen jaren veel 'groener' is geworden, loopt de schatkist veel inkomsten mis. Bracht elke verkochte auto in 2007 nog gemiddeld 7200 euro in het laatje, in 2013 was dat nog maar 2700 euro per auto. Een abrupte afschaffing van de BPM is uitgesloten. Het kabinet wil voorkomen dat bijvoorbeeld leasemaatschappijen in acute financiële nood komen doordat hun wagens plots veel minder waard zijn geworden. Daarnaast zouden autobedrijven opeens blijven zitten met onverkoopbare occasions. De branchevereniging van autohandelaren Bovag hoopt dat Wiebes kiest voor een afbouwperiode van 3 tot 5 jaar.Op zijn vroegst in 2017Bovag vermoedt dat als de aanschafbelasting op auto's (bpm) wordt afgeschaft, dat dit op op z'n vroegst in 2017 gebeurd. Dan wordt namelijk een nieuw autobelastingstelsel van kracht. Dat zegt Paul de Waal van de branchevereniging. ,,Dat Wiebes van de bpm af wil is niet nieuw. Hij heeft dat vorig jaar ook al gezegd. Het systeem is een juridisch gedrocht dat veel rompslomp met zich meebrengt en ook in Europa niet goed valt", zegt De Waal.Overigens heeft Wiebes al gewaarschuwd dat het nieuwe stelsel 'budgetneutraal' zal zijn, aldus De Waal. Waar de inkomsten aan de ene kant teruglopen, worden ze aan de andere kant dus teruggehaald. Dat kan betekenen dat een nieuwe auto goedkoper wordt door het wegvallen van de bpm, maar dat het gebruik duurder wordt door het optrekken van de motorrijtuigenbelasting.