Nieuws Actueel

Nieuwe Nissan Qashqai opnieuw schot in de roos?

Rik Nizet 21 januari 2014

De eerste generatie Qashqai heeft Nissan geen windeieren gelegd. De crossover heeft werkelijk alle verwachtingen overtroffen en bleek met 2 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd een schot in de roos. Op de schouders van de nieuwste Qashqai rust dus een zware taak. Heeft de tweede generatie van de crossover ook de potentie om een doorslaand succes te worden?Special: AutosalonWe schrijven 2007, de eerste Qashqai maakt zijn debuut in Europa. Nissan was nerveus, zo geven ze nu ruiterlijk toe. De Qashqai is min of meer de opvolger van de Almera, maar qua bouw het tegenovergestelde. Zou het winkelend publiek wel gecharmeerd zijn van een crossover in deze klasse, het C-segment? De klasse van de compacte crossover stond namelijk destijds nog in de kinderschoenen. De enige concurrent was de Kia Sportage, die vanuit Korea werd gehaald. De Qashqai overtrof echter alle verwachtingen. De levertijden liepen op een gegeven moment op tot liefst 15 maanden. Jawel, je leest het goed, men was bereid om langer dan een jaar te wachten op een Qashqai.

Safety ShieldAnno 2014 worden de kaarten natuurlijk iets anders geschud; de visvijver is kleiner, terwijl het aantal modellen is geëxplodeerd. Toch heeft Nissan goede hoop. De fabrikant heeft namelijk wat troefkaarten achter de hand. Zo is de Qashqai de enige in zijn klasse met een uitvoering in de categorie van 20% bijtelling. De nieuweling is verder iets langer en breder dan zijn voorganger, maar wel een stukje lager. Op de foto's lijkt de auto groter dan dat hij in werkelijkheid is. Het was voor Nissan belangrijk om zijn wendbare karakter (handig voor in de stad) te behouden. En dat is gelukt. De opvallend kleine draaicirkel past ook prima in dat plaatje, evenals de vele Safety Shield-veiligheidsfeatures en (optie)mogelijkheden als dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, detectie van voorliggers met noodrem, een inparkeerhulp en de Around View Monitor, waarbij camera's en sensoren voortdurend de omgeving scannen. Tijdens manoeuvreren een paaltje raken of een bumper eraf rijden behoort tot het verleden, mits je de bevelen opvolgt uiteraard.

CMF-platformDe nieuwe Qashqai is de eerste auto binnen het Renault-Nissan concern die wordt gebouwd op het modulaire CMF-platform. Een compleet nieuw platform, dat mooi is uitgebalanceerd, zo bleek eens te meer op de vele glooiende wegen in onze testroute. De Qashqai blijft in snelle bochten keurig overeind, dankzij de straffe demping. De vering daarentegen is meer vergevingsgezind en dat zorgt ervoor dat het onderstel hobbels goed kan incasseren, waarna de auto razendsnel stabiliseert. Zo gaan comfort en rijkwaliteit hand in hand.

Drie motorenNissan heeft voorlopig drie motoren op het menu staan, waaronder twee diesels en een benzineversie. Die laatste is hagelnieuw voor de Qashqai, is afkomstig uit de schappen van Renault en meet een inhoud van 1.2 liter. Deze 1.2 DIG-T vervangt in feite de 1.6 uit de vorige Qashqai en levert 115 pk en 190 Nm aan koppel. De twaalfhonderd is werkelijk muisstil, loopt uiterst soepel, maar verlangt wel toeren. Onderin gebeurt er niet veel. Pas vanaf pakweg 2.500 toeren is-ie in zijn element. De motor heeft wel een lange adem en is verbonden met een handgeschakelde zesbak die de voorwielen bedient. In ons vlakke landje volstaat het potentieel. Een caravantrekker is het echter niet. In theorie zou je een aanhanger of caravan van 1.200 kilogram mogen trekken, maar dat is niet aan te raden. Zeker niet richting bijvoorbeeld de Alpen. We raden je aan om in dat geval te wachten tot na de zomer, want dan wordt het gamma versterkt met een 160 pk sterke 1.6 turbobenzine. Het gemiddeld verbruik van deze twaalfhonderd bedraagt 5,8 l/100 km, reken echter in de praktijk op een litertje of twee extra.

20% bijtellingDé motor voor de zakelijk rijder is de 1.5 dCi dieselmotor met 115 pk en 260 Nm. Deze versie valt in de categorie voor 20% bijtelling met een verbruik van 3,8 l/100 km en 99 g/km CO2. Vooral dankzij het hogere koppel komt deze versie onderin levendiger voor de dag dan de 1.2 liter DIG-T turbobenzine. De diesel is iets minder stil dan de benzineversie, maar is allesbehalve een schreeuwerd. Ook deze motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De 1.5 dCi zal iets minder moeite hebben met een aanhanger of caravan (max. 1.350 kilogram geremd gewicht). Een automaat is uitsluitend te bestellen in combinatie met de krachtigere 1.6 dCi met 130 pk. Het betreft nog altijd een CVT-automaat, maar heet tegenwoordig X-Tronic CVT. Het karakter van de bak is aangepast, zodat toerental en snelheid beter met elkaar matchen.

In de blub zul je een Qashqai over het algemeen niet aantreffen, tenzij is gekozen voor de versie met ALL MODE-i vierwielaandrijving. Integrale aandrijving is uitsluitend te koop in combinatie met de sterkste dieselmotor in combinatie met een handbak.Lees verder.