Nieuws Actueel

Nieuwe vestiging Sligro Enschede is ‘paradijs’ voor foodprofessionals

Van onze redactie 3 april 2015

Sligro

Vooral de presentatie van verse artikelen springt in de Sligro-nieuwe stijl in het oog. Op de visafdeling staan aquaria met levende kreeften. Er is een uitgebreid assortiment bijzondere vissoorten, waaronder roggen en felblauwe papegaaivissen. De vleesafdeling beschikt over een rijpkast waarin karkassen en technische delen hangen te rijpen. Die zijn al gereserveerd door gerenommeerde hotels en restaurants uit de omgeving. Op de groente- en fruitafdeling liggen uitgeholde kokosnoten, waarin een drankje kan worden gepresenteerd.

Merkstrategie‘Inspirerend’ is een van de trefwoorden van de nieuwe merkstrategie ‘3.0’ die Sligro voor de komende jaren heeft uitgestippeld voor alle 49 vestigingen, naast ‘voordelig’, ‘transparant’ en ‘persoonlijk’. Die begrippen vallen allemaal onder ‘service’, en daarmee wordt duidelijk waarom in Enschede een ‘Proeftuin’ is gekomen. Hier geven koks kookdemonstraties voor collega’s en horeca-ondernemers. Bij de groothandel ligt immers de basis van de menukaart van morgen.

Logische keuzeDe opwaardering van de Enschedese vestiging tot een van de vier inspirerende Sligro’s ‘3.0’ was voor de concernleiding een logische keuze, aldus Willem-Jan Strijbosch, directeur Foodservice van Sligro. Ook al loopt de Twentse economie achter bij de landelijke, wat ook in de regionale horeca merkbaar is. „De omzetgroei zal moeizaam zijn, dat beseffen we. Maar we groeien hier wel, al jaren overigens, en we zien hier ook wel potentie”, verzekert Strijbosch. „De investeringen die we hier hebben gedaan, zullen voor een extra boost moeten zorgen.” MedewerkersIn de oude vestiging van Sligro aan de Ir. Schiffstraat waren de grenzen van de groei bereikt omdat de ruimte beperkt was. „Daarom hebben we fors uitgebreid, met 8000 vierkante meter, door het vroegere bedrijfspand van Staples erbij te trekken.” Hierdoor kon het assortiment worden uitgebreid van 30.000 naar 40.000 food- en foodgerelateerde non-foodartikelen als kookapparatuur, koffiezetapparaten, serviesgoed, terrasmeubilair en professionele barbecues. Het aantal medewerkers werd bijna verdubbeld, tot 35. OpleidingHugo de Leeuw, die acht jaar verantwoordelijk was voor de catering in de Grolsch Veste, is de nieuwe vestigingsdirecteur. Van de medewerkers wordt in de eerste plaats geëist dat zij ‘iets’ met eten en drinken hebben, vertelt hij. „Zij krijgen daarbij veel ondersteuning vanuit de organisatie. Zo krijgt iedereen minstens één keer per jaar opleiding in zijn vakgebied. Sommigen werken hier al jaren. Anderen nog maar net. Het is belangrijk dat we als team dezelfde taal spreken en de visie en missie van het bedrijf leren kennen en uitdragen. Daarvoor zijn speciale programma’s ontwikkeld.”

SligroSligro is een totaalgroothandel voor foodprofessionals en onderdeel van Sligro Food Group. Sligro Food Group bestaat uit foodretail- en foodservicebedrijven die zich direct en indirect richten op de Nederlandse foodmarkt. Met 47 zelfbedieningsgroothandels, 9 bezorggroothandels en een assortiment van ruim 60.000 artikelen bedient Sligro bedrijfsmatige klanten in heel het land.

Foto: Hugo de Leeuw en Willem-Jan Strijbosch bij versafdeling vis met onder andere papegaaivis (Reinier van Willigen)