Nieuws Actueel

NL kiest alles-in-eenpakket

Rik Nizet 16 maart 2015

Alles in een pakket 335

Het aantal Nederlanders met één pakket voor vaste telefonie, internet en televisie groeit nog altijd. In het vierde kwartaal van 2014 had 59 procent van de huishoudens een alles-in-eenpakket. Dat was anderhalf jaar geleden nog de helft, meldde marktonderzoeker Telecompaper zondag.

Voor mobiele telefonie gaan de meeste consumenten nog wel naar een aparte provider. Maar een op de twaalf huishoudens met een alles-in-eenpakket heeft ook een mobiel abonnement bij dezelfde aanbieder lopen. De cijfers van Telecompaper zijn gebaseerd op een onderzoek onder 11.000 consumenten.

ZiggoKabelexploitant Ziggo is sinds de fusie met branchegenoot UPC met afstand de grootste aanbieder van alles-ineenpakketten, met een marktaandeel van 57 procent. Daarmee hebben de twee fusiepartners het afgelopen jaar wel licht terrein verloren op KPN en zijn dochterbedrijf Telfort, die nu samen 21 procent van de markt in handen hebben.

TelfortDe verschuivingen op de telecommarkt zijn evenwel vrij beperkt. Het afgelopen jaar wisselde 8 procent van de alles-in-eenklanten van provider. Een derde van de overstappers koos daarbij voor Telfort. Uit de cijfers blijkt verder dat een grote meerderheid van de klanten (79 procent) geen behoefte heeft om zijn dienstenpakket te wijzigen.