Nieuws Actueel

Noordelijke brandweer vaak minuten te laat bij brand

Van onze redactie 30 september 2015

Image 5290944

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over het jaar 2014. De gemiddelde aanrijdtijd in Nederland ligt met 7,4 minuten binnen de gestelde norm. In Drenthe doet de brandweer er echter 9,7 minuten over. Ook de Groningse collega's scoren een onvoldoende. Zij zijn pas na 9,2 minuten ter plaatse. In Friesland moeten inwoners 8,3 minuten wachten voor hun redders arriveren. VerschilDe verschillen in Nederland zijn groot. Zo is het korps Rotterdam-Rijnmond gemiddeld bijna vier minuten sneller dan de Drentse collega's. Volgens het CBS komt dit deels omdat brandweerkorpsen op het platteland meestal met vrijwilligers werken. Die moeten eerst van huis of werk komen voor ze uit kunnen rukken.Gert-Jan Stuivenberg van de Veiligheidsregio Drenthe is niet onder de indruk van de traagheid van Drenthe en stelt dat een langere aanrijdtijd lang niet altijd wil zeggen dat er groter gevaar dreigt. ,,Een woningbrand gaat tegenwoordig heel snel door de vele kunststoffen in het meubilair. Als je echt veel pech hebt, kan je huis in drie minuten in de hens staan. Dan is de brandweer altijd te laat.'' PreventieDe Veiligheidsregio zet naar eigen zeggen stevig in op voorkomen van branden. ,,Wij gaan liever voor betere preventie en zelfredzaamheid dan voor een snellere brandweer. Denk dan aan het hebben van een rookmelder en nadenken over vluchtwegen.''Van Stuivenberg krijgt steun van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers. Volgens woordvoerder Robert Kraan zijn aanrijdtijden weliswaar belangrijk, maar moet ook ingezet worden op preventie. ,,Sommige burgers lopen standaard voorbij de blusdekens en brandblussers in de winkel. Terwijl je zelf best veel kunt doen. Denk ook aan begeleiders van ouderen die steeds langer thuis wonen. Zij moeten ook alert zijn op brandgevaarlijke situaties.''SnellerKraan ziet in de cijfers wel een extra reden om te blijven vechten voor voldoende kazernes. ,,Wij durven niet te zeggen dat je meer mensenlevens kunt redden door meer kazernes te plaatsen, maar nog minder brandweerposten door bezuinigingen zal zeker negatieve effecten hebben. Het basisprincipe is: hoe sneller je er bij bent, des te beter het is. Het is wel de zorgplicht van de overheid om zo snel mogelijk hulp te bieden. Een brandontwikkeling gaat namelijk razendsnel.''Een langere aanrijdtijd is volgens Stuivenberg van de Veiligheidsregio Drenthe nu eenmaal een realiteit. ,,Drenthe heeft een groot oppervlak en veel dorpen. Daar hebben we 36 vrijwilligersposten staan. Die doen goed werk, maar hebben nu eenmaal iets meer tijd nodig om bij de kazerne te komen. De rijtijd naar het incident is gemiddeld genomen ook langer. De wet zegt acht minuten, tenzij lokale bestuurders een andere norm hanteren. In Drenthe werken we met een aanrijdtijd van maximaal vijftien minuten. We hebben nu eenmaal met de context van deze provincie te maken.''PechStuivenberg ziet een toename van het aantal beroepsposten niet als optie. ,,Onze vrijwilligersposten hebben gemiddeld vijftig tot honderd uitrukken per jaar. Dan is een 24-uursbezetting niet in verhouding tot de kosten.'' Ook de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers is realistisch als het gaat om uitbreiding van beroepskazernes. ,,Beroeps zitten standaard al in de kazerne en kunnen dus sneller uitrukken. Maar dat kost heel veel geld en daar heeft niemand zin in'', aldus Robert Kraan.