Nieuws Actueel

Nuon voor de rechter

Lotte Grimberg 6 oktober 2014

ConsumentenClaim begint een rechtszaak tegen energieleverancier Nuon. Het in massaclaims gespecialiseerde bureau eist schadevergoeding voor consumenten die jarenlang tientallen miljoenen euro's te veel zouden hebben betaald voor natuurstroom. Een woordvoerster van ConsumentenClaim bevestigt berichtgeving hierover in Het Financieele Dagblad van maandag.Klanten van Nuon moesten jarenlang een toeslag betalen voor de afname van natuurstroom. Daarbij werd de garantie gegeven dat speciaal voor natuurstroomklanten extra windparken, waterkrachtcentrales en zonnecentrales zouden worden gebouwd. Tot eind 2002 heeft Nuon investeringen in duurzame projecten verantwoord, zegt ConsumentenClaim. "Daarna niet meer. Er zijn sterke aanwijzingen dat Nuon de extra inkomsten voor andere doeleinden heeft gebruikt.''ProjectenIn tegenstelling tot wat deze klanten was verteld, werd een toeslag op de stroomprijs niet geïnvesteerd in extra nieuwe duurzame projecten. Nuon erkende vorig jaar dat klanten ‘niet voldoende waren geïnformeerd’ en beloofde hen die tussen maart 1996 en eind 2002 een contract hadden afgesloten ‘actief’ te benaderen. Maar zij kregen enkel een korte brief waarin de leverancier stelde dat klanten niet waren gedupeerd.500 klantenConsumentenClaim doet maandag namens 500 klanten een verzoekschrift voor een voorlopig getuigenverhoor de deur uit.

Duurzame energieNuon zegt zijn ambitie te investeren in duurzame energie meer dan waargemaakt te hebben. "We hebben de klant gegarandeerd dat Nuon hem groene stroom levert, afkomstig uit zonne-energie, windenergie en kleinschalige waterkracht. Dat hebben we altijd gedaan'', aldus een woordvoerder in een reactie. "Nuon is altijd blijven investeren in duurzame opwekcapaciteit, zoals beloofd.'' Het bedrijf wacht verder de claim van ConsumentenClaim af.