Nieuws Actueel

O jee, je beste talent vertrekt

Rik Nizet 30 mei 2014

Ook al doe je nog zo je best, je kunt lang niet altijd voorkomen dat personeel vertrekt. Hier kunnen tal van redenen voor zijn. Als werkgever moet je deze momenten aangrijpen om van te leren.

Drijven op talentVeel organisaties, met name in het kleinere MKB, drijven op enkele talentvolle medewerkers. Als deze ontslag nemen, kan dat voor problemen zorgen in het bedrijf. Soms is de situatie juist ook andersom: medewerkers vertrekken omdát er problemen zijn. Daarom moet je zorgen dat je weet waarom een medewerker vertrekt. Wellicht kun je er dan wat aan doen.

Veelvoorkomende redenenEr zijn een aantal veelvoorkomende redenen waarom personeel vertrekt:

- Het salaris is niet hoog genoeg - De medewerker is teleurgesteld in het bedrijf, had andere verwachtingen- De begeleiding en coaching voldoen niet- De werknemer voelt onvoldoende waardering- Er is een gebrek aan doorgroeimogelijkheden- Geen goede balans tussen werk en privé- Geen vertrouwen in de koers van het bedrijf of het bestuur- Een medewerker is toe aan een nieuwe uitdaging

Ga het gesprek aanIn sommige gevallen is de relatie tussen de werkgever en werknemer behoorlijk verstoord op het moment dat iemand vertrekt. Ook kan een afscheid behoorlijk plotseling komen.Toch is het altijd goed om een exitgesprek te voeren. Misschien wil een medewerker liever geen uitlatingen doen over zijn motivatie of gunt hij je deze informatie niet. Probeer toch zo goed mogelijk te achterhalen wat de werkelijke reden is voor het vertrek. Doel is natuurlijk om er achter te komen of je er omstandigheden zijn die je kunt verbeteren. Hiermee voorkom je mogelijk dat meer mensen je bedrijf verlaten. Of dat een nieuw aangenomen medewerker op korte termijn weer vertrekt.Lees verder.