Nieuws Actueel

Oad-merken te koop vanaf 250 euro

Van onze redactie 17 april 2015

Oad wouterborre

Troostwijk Veilingen uit Amsterdam heeft de merkrechten op het internet in de etalage gezet. Tot maandag kan iedereen online bieden, waarbij het openingsbod is bepaald op 250 euro. Woordvoerder Wim Gramsma van de curatoren zegt in het vakblad TravMagazine geen idee te hebben wat de opbrengst van de veiling zal zijn. „De naam Oad is uiteraard al overgenomen door Oad Bus, terwijl de Globe-rechten liggen bij de D-rt Groep. Eerder verkochten we al enkele domeinnamen, voor wisselende bedragen. Het is maar net hoeveel iemand op tafel wil leggen voor de reisbureaumerken.”

Niet waardeloos

Dat wordt beaamd door Frank Bouman van merken- en patentenbureau Inaday in Enschede. De vijf voormalige Oad-merken mogen voor sommigen onbekend zijn, maar dat betekent volgens Bouman niet dat ze daardoor vrijwel waardeloos zijn. „Stel dat een van deze merken in een bepaald deel van het land wordt vertegenwoordigd door een regionale aanbieder die al jaren een grote, vaste klantenkring heeft. Dat merk is in dat deel van het land dus wél groot en bekend. Een concurrent in die regio zal er dus veel belang bij hebben om het merkrecht te kopen, omdat hij daardoor er de vaste klanten bij krijgt. Die zal dus ook bereid zijn om daar flink voor te betalen.”

Interessant voor starters

Wellicht zullen daarnaast starters in de reisbranche in de vijf merken reisbureaus geïnteresseerd zijn. De vijf voormalige Oad-reisbureaumerken bestaan al zo’n twintig à dertig jaar. Dat wekt vertrouwen bij de consument, ook al betreft het slechts de namen en hebben bij de reisbureaus veel verschillende mensen gewerkt, met veranderende producten. Starters die een al langer bestaand merk kopen, hebben door het kopen van een merkrecht meteen een voorsprong op collega- starters die hun zaak helemaal zelf van onder af aan opbouwen. Zij kunnen een merknaam voeren die bekend is, wat meer consumentenvertrouwen en dus meer kans op zakelijk succes biedt.

Foto: Wouter Borre