Nieuws Actueel

Olcay Gulsen: Naïviteit heb je juist hard nodig

Van onze redactie 17 april 2015

Olcay gulsen week ondernemer wvdo klein

Olcay Gulsen is een ware verschijning. Met naaldhakken waar je u tegen zegt en in een oranje jurk praat ze in een volle Jaarbeurszaal tijdens De Week van de Ondernemer over 'ondernemen als lifestyle'. "De helft van het succes zit in het onvoorbereid zijn."

Olcay Gulsen (34) staat bekend als de probleempuber uit Waalwijk die zich omhoog werkte tot eigenaar van het internationale modemerk SuperTrash. Voor velen in de Jaarbeurszaal is ze een inspiratie.

“Mijn moeder zei tegen mij: ‘Hoe bedoel je, je gaat een bedrijf beginnen? Je bent toch geen dochter van een bankier?’ Ze dacht dat het niet reëel zou zijn,” vertelt Gulsen.

Toch deed ze het, een bedrijf starten. In 2002, na een onafgemaakte studie in Den Bosch, verhuisde ze naar Amsterdam en begon ze 2Stepzahead. Ze was toen 21.

“Ik was bezig merken naar Nederland te halen. Dat was heel kleinschalig. Het grootste deel van het succes lag in de bevlogenheid en naïviteit. Mensen zeggen vaak: ‘Moet je daar niet beter over nadenken?’ Nee, houd op. Je geeft iemand verkeerd advies. Naïviteit heb je juist hard nodig aan het begin van een onderneming. De eerste keer dat je je neus stoot, moet je pas gaan nadenken over alternatieven. Soms mis ik dat naïve van toen. De helft van succes zit in het onvoorbereid zijn, het gewoon gaan.”

Dat 'gewoon gaan', heeft haar veel gebracht. Tijdens een modeweek ontmoette ze de eigenaar van kledingmerk SuperTrash. De twee startten een samenwerking. In 2009 nam Gulsen het bedrijf over. Inmiddels heeft ze 160 man personeel in dienst en is SuperTrash in 24 landen verkrijgbaar.

“Ik heb nu een board waaraan ik advies moet vragen. Dat vind ik heel vervelend. Soms loop ik weg en denk ik: ‘Ik ga het toch doen.’ Maar het is ook mijn grote redding, want projecten zijn ook wel eens niet gelukt. Controlerende mensen heb je zeker nodig in een bedrijf. Ja-knikkers zijn een gevaar, want door onze gedrevenheid zijn we soms ook naïef.”

Een greep uit de vragen uit de zaal:

Wat is je drijfveer?“Dat was voor mij een emotionele, namelijk dat ik geld wilde hebben om voor mijn familie te zorgen. Nu ik dat kan, is mijn drijfveer dat ik geschiedenis wil schrijven. Ik wil een bedrijf dat zoveel malen groter is dan ikzelf ooit ben geweest.”

Wie is voor jou een voorbeeld?"Coco Chanel. Hoe stoer is het dat zij al in de jaren ’80 is overleden en wij nu nog steeds waarde hechten aan haar nalatenschap. Dat is wat je moet blijven hebben. De droom moet groter blijven dan de positie waar je nu zit. Ik krijg vaak de vraag ‘Ben je dan nu niet tevreden?’. Daar heeft het niets mee te maken. Het gaat om ambitie.”

“Goede vraag trouwens. Die ga ik meenemen. Ik zou hem aan Diana von Fürstenberg stellen.”

Zou je nu, terugkijkend, dezelfde offers brengen voor je succes?“Misschien niet altijd. Mensen van mijn leeftijd hebben toch een andere emotionele ontwikkeling dan ik heb. Mensen hebben vaak een te romantisch beeld.”

Hoeveel uur werk je per week?“Zal ik het downlplayen? De laatste tijd zeven dagen van zeven uur ’s morgens tot één uur ’s nachts. Maar dat was tijdelijk. Vanaf nu ben ik in de weekenden weer gewoon vrij. Ik weet ook niet of ik gemaakt ben voor de absolute top.”

Wat moet je dan nog meer doen voor de top? Je kan geen acht dagen per week werken.“Echte zakenmannen hebben die ijzeren blik en kunnen impopulaire beslissingen nemen. Het is bij mij toch eerst mijn hart dat klopt. Ik vind het moeilijk om iemand te benadelen. Mannen kunnen beter naar elkaar overbrengen wat ze bereikt hebben. Netwerken pakken ze in de wortel anders aan. Als ik een betere netwerker was geweest, was ik een mindere grote ploeteraar. Ik vind het moeilijk om mensen iets te vragen. Dat is wel wat een netwerker pus sang is."

Je bent jaren lang aan het zaaien. Wat was het punt dat je met je bedrijf ging oogsten?“Bij mij was het vanaf dag één succesvol. Maar succes is een moment in je leven. Je moet er niet op zitten. Je moet blijven verfijnen en vernieuwen. Dat is moeilijk. Daar zit ook een beetje mijn angst. Wanneer gaat het een andere kant op? Mijn winkel in Londen was een ontzettende bleader. Die heb ik te lang open gehouden. Je moet ook duven stoppen. Stilstaan is het slechtste advies.”