Nieuws Actueel

Oldenzaler Rob ten Heggeler op z'n plek in Amsterdam

Van onze redactie 20 augustus 2015

Robtenheggeler marcel Israel 1

Sail is begonnen en dus is hij deze woensdag een druk bezet man. "Dit zijn dé dagen", glimlacht hij. "Volle bak, iedereen goed te pas. Dat vind ik sowieso het mooiste van mijn vak. De mensen die bij mij op de boot komen, zijn altijd goed gehumeurd, nooit chagrijnig. Ze zijn immers een dagje uit."

WinterTen Heggeler (35) gaat zelf mee als schipper, dus de boten zijn niet te huur. "We willen het in eigen hand houden." Inmiddels is er een tweede sloep in de maak. "Deze wordt overdekt, kunnen we dus ook in de winter mee varen. Nu is het immers wel heel erg seizoensafhankelijk. Daarom heb ik voor de winterperiode ook een baan aanvaard in Oldenzaal. voor drie dagen in de week." De schoorsteen moet immers wel roken voor Rob ten Heggeler, die samenwoont in de Pijp ('om de hoek bij de Albert Cuyp') en sinds een paar maanden vader is. "Dus er is wel wat veranderd in mijn leventje", zegt hij glimlachend.

'Ik was zo trots als een pauw op mijn eerste bootje. Gekocht voor 750 euro. Een dag later was-ie al gezonken. Weg bootje, weg geld.'

MiskoopRob ten Heggeler voelt zich thuis in Amsterdam. Hij weet nog goed dat hij zijn baan bij Foto De Boer in Oldenzaal opzegde en koos voor een nieuwe toekomst. "In Amsterdam kreeg ik een baan bij bij The Phonehouse, was ik shopmanager aan de Kalverstraat. Later ben ik gaan werken voor Vodafone, maar daar ben ik in november vorig jaar gestopt." Want Ten Heggeler wilde voor zichzelf beginnen. Zijdelings was hij er al mee begonnen trouwens. Hoewel het begin weinig bemoedigend was. "Ik was zo trots als een pauw op mijn eerste bootje. Voor 750 euro gekocht, een bootje met zo'n buitenboordmotor. Een dag later was-ie al gezonken. Weg bootje, weg geld. Een miskoop."

ReddingsboeiZijn familie gooide hem - financieel - de reddingsboei toe en hij kocht opnieuw een boot. "Een vriend van mij verhuurde boten op Koningsdag en tijdens de Gayparade. 'Dat kan ik ook', dacht ik." De boot die hij kocht, bood plaats aan zo'n twintig personen. "Toen deed ik het nog vooral om de onkosten van de boot te kunnen betalen. Maar op een bepaald moment was er zoveel vraag naar, dat ik met twee vrienden een sloep kocht voor vijftig personen."

NassauHet was de geboorte van wat nu Rederij Nassau heet. "Waarom Nassau? Omdat we daar onze boten nog hebben liggen. En omdat ik mijn twee vrienden daar heb leren kennen." Het bedrijf beschikt sinds kort ook over een vergunning. Een pak van hun hart. "Lange tijd was er een vergunningsstop in Amsterdam. De grote rederijen als Lovers en Kooy hebben alles in de hand en hebben natuurlijk geen baat bij concurrentie. Ze zien ons als bedreiging. En de gemeente Amsterdam wil dat voorkomen."

Markt"Er is blijkbaar een markt voor wat wij doen. Wij hebben niet de ambitie om heel groot te worden. Dat blijft toch een moeilijk verhaal, trouwens. Het blijft de kleintjes tegen de groten. Wij moeten het kunnen beheersen. Als we over twee jaar vijf of zes boten hebben, zou dat al heel mooi zijn. Dan kunnen we er écht van leven."

Foto: Marcel Israel