Nieuws Actueel

'Oliebol steeds beter'

Paul Hovius 24 december 2015

Oliebollentestkraam1065beste2015

De kwaliteit van de oliebol gaat met sprongen vooruit. Steeds meer bakkers doen hun uiterste best om goed te scoren in de jaarlijkse AD Oliebollentest.

In de 23ste editie van dit onderzoek, dat maandag gepubliceerd wordt, scoort één op de vier verkooppunten het cijfer 8 of hoger. ,,De consument is weer de grote winnaar,'' zegt Wessel Cramwinckel, onderzoeksleider bij het Centrum voor Smaakonderzoek in Wageningen. 12 dagen lang stuurde hij een smaakpanel van twintig consumenten aan in een zoektocht naar de beste oliebol van 2015. In totaal werden daarbij 164 verkooppunten beoordeeld. Meer dan 30.000 cijfers werden op een rij gezet om tot de uiteindelijke uitslag te komen.

Dat de verbetering van de kwaliteit meer is dan een gevoel, blijkt ook uit een studie van de data-analisten Constantijn Rijsdijk, Marc van den Herik en Jurriaan Krielaart. Puur uit interesse zetten zij alle resultaten van de Oliebollentest sinds 2011 op een rij in een poging om aan de hand van gegevens uit het verleden de winnaar van 2015 te voorspellen. Dat mislukte.

Niveau

Wél toonden zij aan dat de afgelopen 5 jaar één op de vijf verkooppunten beduidend beter is gaan presteren. 60 procent bleef op een gemiddeld niveau.

Het is een beeld waarin ook Cees de Haan van meelfabrikant Koopmans Meel zich herkent. ,,Voor veel bakkers is de AD Oliebollentest uitgegroeid tot het belangrijkste evenement van het jaar. Het winnen van de test zien ze als de hoogste prijs die er in bakkersland te behalen valt.''

De Haan kan dat weten, want hij staat zowel bakkers als kraamhouders met tips en adviezen terzijde hoe zij kunnen verbeteren. ,,Soms gaat het om kleine aandachtspunten, andere keren moet iemand afscheid nemen van zijn traditionele manier van werken. Het maken van een oliebol lijkt gemakkelijk, maar baktechnisch is het een van de moeilijkste producten.''