Nieuws Actueel

'NS weigerde AnsaldoBreda te helpen met bouw Fyra'

Van onze redactie 5 juni 2015

Image 4977429

Liefting ging bij NedTrain over de Fyra. Onderhoud van de eerste treinen die het Italiaanse AnsaldoBreda leverde was vaak dweilen met de kraan open, erkende hij. ,,Persoonlijk voel ik me in de steek gelaten door AnsaldoBreda. Van het uitblijven van structurele verbeteringen werd ik een beetje moe."De Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.Geen echte oplossingLiefting gaf aan dat personeel van AnsaldoBreda op de werkplaats in Amsterdam zich inspande om gebreken te verhelpen, maar dat er vanuit de fabriek in Italië niets gebeurde om de problemen echt op te lossen. ,,We waren aan het dweilen in Amsterdam, maar de loodgieters zaten in Italië." Uiteindelijk besloten HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, en NedTrain om zelf maar onderhoudsteams samen te stellen die ervoor moesten zorgen dat de treinen konden rijden.ReservesToen de Fyra in december 2012 tussen Amsterdam en Brussel ging rijden, moest NedTrain met man en macht aan de bak om de treinen op het spoor te houden, terwijl al was besloten met een uitgeklede dienstregeling te beginnen. Van de zeven treinen werden er maar drie ingezet, zodat er voor elke trein die reed een reserve klaarstond. Dat is niet gebruikelijk, zei Liefting.NedTrain sloeg half januari 2013 meteen alarm toen een Fyra aan de onderkant ernstig beschadigd was en er een afdekplaat ontbrak. Die werd drie dagen later gevonden in België. In de tussentijd gingen er nog treinen over de hogesnelheidslijn, maar Liefting heeft toen niet geadviseerd om meteen te stoppen omdat het niet meer veilig zou zijn om te rijden. Toen twee dagen na de vermissing van de afdekplaat er weer een Fyra met ernstige schade de werkplaats binnenreed, liet Liefting wel weten dat er niet meer gereden kon worden.