Nieuws Actueel

Ondernemer groeit via personeel

Caroline Spilt 12 oktober 2015

Var verleden tijd groot

Het geheim achter succesvolle ondernemers schuilt in hun vermogen om medewerkers mee te nemen in het groeiproces. Gemotiveerde medewerkers maken dat bedrijven meer groeimomenten krijgen en sneller kunnen schakelen als groeikansen zich voordoen. "Ondernemers hebben het succes van hun organisatie dus in eigen hand; maar alleen via hun medewerkers." Dit stelt Paul Geuvers in zijn onderzoek 'How entrepreneurial SME-CEO's grow their business'. Geuvers promoveert op 16 oktober 2015 aan de Open Universiteit.

Volgens een onderzoek van het Economisch Bureau van ING, telt Nederland jaarlijks ongeveer 200 startups. Maar slechts één op de tien ondernemers ziet zijn of haar organisatie succesvol doorgroeien. Paul Geuvers onderzocht wat ondernemers zelf kunnen doen om de groei van hun organisatie te stimuleren. Onder meer vergeleek hij daarvoor 13 snelgroeiende Nederlandse ondernemingen met 13 niet-groeiende ondernemingen. Eventuele externe invloeden op het groeiproces werden uitgesloten, zodat de interne stimulansen beter zichtbaar werden.

GroeideterminantenVolgens Geuvers hebben ondernemers vier groeideterminanten, instrumenten om groei te bevorderen, tot hun beschikking. Het betrekken en motiveren van medewerkers staan daarin centraal. 'Allereerst moeten ondernemers het businessmodel van hun organisatie in een of twee zinnen kunnen uitleggen. Hoe langer het wordt, hoe meer medewerkers kunnen afhaken. Ten tweede, besteed ook voldoende aandacht aan het bedrijfsklimaat, dit is het bindmiddel van een organisatie. Creëer een passende sfeer en onderhoud die. Als derde moeten medewerkers begrijpen waar de groei vandaan moet komen. Maak een bewuste keuze en zorg voor een heldere uitleg. Zo kunnen medewerkers hun inspanningen daar zo goed mogelijk op richten. Tot slot zijn de geplande motivatie instrumenten belangrijk, zoals prestatiefeedback. Wanneer die gestructureerd en frequent plaatsvinden wordt het makkelijker om medewerkers 'er bij' te houden.'

Groeikansen pakken'Ondernemers doen er beter aan om met hun medewerkers om tafel te gaan zitten dan om zelf voor de muziek uit te lopen' concludeert Geuvers. Wanneer zij dat doen en hen de ondersteuning bieden waar nodig, zijn hun bedrijven beter in staat groeikansen te signaleren en daarop in te springen.