Nieuws Actueel

Ondernemer: ik ben de beste

Martijn Vervest 7 juli 2014

Veel ondernemers zien zichzelf als sterkste onderdeel van hun bedrijf. Vooral over hun doorzettingsvermogen, creativiteit en vakmanschap zijn ze erg tevreden. Zwakheden zien ze ook, met name op het gebied van inzet van sociale media, sales en eigen vermogen. Opvallend genoeg beschouwt bijna 11 procent zichzelf als grootste minpunt. Dat blijkt uit een peiling onder 409 ondernemers door BC.nl. Deelnemende ondernemers werd gevraagd naar wat volgens hen de sterke punten zijn van hun bedrijf en onderdelen waar verbetering nodig is. Het bleek een vraag waar bijna de helft van de ondernemers dagelijks over nadenkt (48 procent). Nog eens 27 procent vraagt zich dit wekelijks af. Product of dienst belangrijkste troef De meeste ondernemers (72 procent) antwoorden ‘mijn product of dienst’ op de vraag wat het sterkste onderdeel van hun bedrijf is (meerdere antwoorden mogelijk). Daarnaast bleek 63 procent van de ondernemers ook tevreden over hun klantvriendelijkheid. 51 procent ziet zichzelf als belangrijkste troef. Innovatievermogen (27 procent) en administratie (25 procent) scoorden ook hoog. Kwaliteiten als ondernemer Gevraagd naar wat ze goed aan zichzelf vinden als ondernemer noemen de meesten hun doorzettingsvermogen (58 procent). Ook creativiteit (45 procent) en vakmanschap (39 procent) kwamen duidelijk naar voren. Verder vinden ze zichzelf besluitvaardig, hebben ze goed financieel inzicht en durven ze risico te nemen. Ook bij deze vraag konden de ondernemers meerdere antwoorden geven. Mogelijkheden tot verbetering Uit eerder onderzoek van BC.nl bleek online marketing in het MKB een ondergeschoven kindje. Ook nu noemt 42 procent inzet van social media het zwakste punt. Daarnaast is op het gebied van eigen vermogen (35 procent), sales (33 procent) en administratie (27 procent) verbetering mogelijk. De ondernemers sparen zichzelf niet: bijna 11 procent noemt zichzelf als belangrijkste zwakte in de onderneming. Omgaan met zwaktes Om zichzelf te verbeteren gebruiken ondernemers vooral hun omgeving als klankbord. Bijna een derde gebruiken hun collega-ondernemers hiervoor. Ook familie speelt vaak een belangrijke adviserende rol (17 procent). Zakelijke adviseurs en vrienden zijn beide voor een op de tien ondernemers het belangrijkste klankbord.