Nieuws Actueel

Ondernemer mist online omzet

Rik Nizet 16 juni 2015

Laptop dame typen koffie 335

Ondernemers missen online vaak kansen voor meer omzet via hun website. Ze beschouwen de website vooral als visitekaartje, niet als sales-instrument. Opvallend is ook dat een op de drie ondernemers bij het ontwerp van hun website vooral kijkt naar wat hij zelf mooi vindt. Effectiviteit en wensen van de klant spelen veel minder een rol.

Dat blijkt uit een onderzoek van DTG onder 556 ondernemers, uitgevoerd door MKB-platform BC.nl. Respondenten zijn afkomstig uit diverse branches, zoals de zakelijke dienstverlening, detailhandel en zorg. Doel van het onderzoek was om de professionaliteit van de online activiteiten van (kleine) ondernemers in kaart te brengen. Voor veel grote is de website de kurk waarop ze drijven, daarentegen beschouwen veel kleine ondernemers internet nog vaak als een luxe. Hierdoor laten ze commerciële kansen onbenut. Websitebouwer vaak uit kennissenkring Meer dan de helft van de deelnemende ondernemers aan het onderzoek bouwt hun website zelf, of laat dit doen door een kennis (51 procent). Dat is eveneens een verklaring voor de conclusie dat veel ondernemers niet de doelgroep centraal stellen bij het ontwikkelen van hun website, maar liever hun persoonlijke voorkeuren. Ook huren veel ondernemers (38 procent) een klein bedrijf in om hun website te laten ontwikkelen. Dat is meestal een beter alternatief dan een website zelf bouwen of daarvoor iemand uit de kennissenkring in te schakelen. De enorme wildgroei aan kleine websitebouwers, geeft echter weinig zekerheid over de uiteenlopende kennis die nodig is voor een goed website-design, strategie, en de juiste technieken of CMS. Grote websitebouwers worden slechts in iets minder dan 4 procent van de gevallen in de arm genomen. Ten koste van effectiviteit Het design komt in veel gevallen (31 procent) in overleg met een professionele designer tot stand. Toch laten de meeste ondernemers (33 procent) het uiterlijk van hun website afhangen van wat ze zelf mooi vinden. Daarmee riskeren ze dat de site aan effectiviteit inboet. De opbrengst van een website kan bijvoorbeeld flink worden verhoogd met behulp van doordacht kleurgebruik, goede vormgeving of een effectieve opmaak van de pagina’s. Daar is dan wel specifieke kennis voor nodig en tevens de discipline om de klant centraal te blijven stellen, in plaats van eigen verwachtingen. Bescheiden doelstelling Bedrijven kunnen op tal van manier invulling geven aan het gebruik van hun website. De meeste ondernemers beperken dit nu nog voornamelijk tot het informeren over het bedrijf (27 procent). 16 procent ziet het als hun digitale visitekaartje. Online verkoop (11 procent), acties en promoties voeren of het verzamelen van klantgegevens (beide zo’n 1 procent) zijn veel minder populaire toepassingen. Terwijl juist de online commerciële mogelijkheden steeds meer bereikbaar worden voor (kleine) ondernemers en ook de investering in een website rechtvaardigen. Lees verder.