Nieuws Actueel

Ondernemer netwerkt niet online

Martijn Vervest 5 juni 2014

Bijna iedere ondernemer doet tegenwoordig 'iets' met social media. Via deze kanalen proberen bedrijven (zakelijke) klanten op een andere, meer persoonlijke manier te benaderen. Daar gaat soms veel tijd in zitten, maar levert de investering in al die social media nu echt wat op?

Het zakelijke gebruik van social media is voor veel bedrijven uit het MKB beperkt tot de grote drie social netwerksites. Ondernemers gebruiken met name LinkedIn (88 procent), Facebook (57 procent) en Twitter (45 procent). Verder wordt er nog wel wat gebruik gemaakt van YouTube (25 procent) en blogs of forums (16 procent). Google+ wordt slechts door 5 procent van de ondernemers gebruikt voor zakelijke doeleinden. Social netwerksites niet gebruikt om te netwerken Opvallend is dat voor LinkedIn geldt dat dit door ongeveer 80 procent van de respondenten niet wordt gebruikt om in contact te blijven met hun netwerk, of het uitbreiden van het netwerk. Circa 50 procent van de ondernemers gebruikt de business netwerksite met name voor het delen van informatie, het zoeken van informatie en het up-to-date blijven. Twitter en FacebookVoor Facebook en Twitter gelden vrijwel dezelfde percentages. Ongeveer twee-derde deel van de ondervraagden gebruikt deze social netwerksites niet om in contact blijven met het eigen netwerk, het netwerk uit te breiden of het delen van informatie. Iets meer dan 55 procent gebruikt Facebook en Twitter wel om informatie te zoeken of op de hoogte te blijven.

OpvallendOpvallende conclusie is dat de social netwerksites dus vrijwel niet worden gebruikt om het zakelijke netwerk uit te breiden of bij te houden. De focus ligt voor veel ondernemers op het zoeken naar informatie, en niet zo zeer het zoeken van nieuwe klanten of prospects. Beperkte investeringen Bijna 57 procent van de ondernemers spendeert minder dan 5 uur per week aan social media. En bijna 28 procent besteedt tussen de 5 en de 10 uur per week aan social media. Minder dan 1 procent van de ondernemers in het MKB heeft een fulltime medewerker voor zakelijke social media activiteiten. De financiële investeringen voor bijvoorbeeld social media tools, forums, blogs of monitoring tools zijn voor 86 procent van de ondernemers beperkt tot maximaal € 5000,-. Marketing performance van social media Maar wat is nu de Return on Investment (ROI) van social media? Deze is eigenlijk op twee manieren te meten. In de eerste plaats op basis van marketing performance en op de tweede plaats op basis van financiële resultaten. Deze marketingresultaten zijn eigenlijk de 'zachte' bedrijfsresultaten, zoals bijvoorbeeld naamsbekendheid of klanttevredenheid. De inzet van social media heeft vooral positief effect op het aantal websitebezoekers, een betere communicatie met de doelgroep en een betere naamsbekendheid. De klanttevredenheid en het inzicht in de behoefte van de klant kwamen niet naar voren als resultaten van social media inzet. Financial performance van social media Als financiële bedrijfsresultaten wordt met name gekeken naar resultaten die direct om te zetten zijn naar (mogelijke) omzet, zoals meer commerciële afspraken of het bijdragen aan de salesresultaten. De belangrijkste ROI voor social media op financieel gebied leek te komen van de extra afspraken, de toename van het aantal klanten en hogere salesresultaten. Lees verder...