Nieuws Actueel

Ondernemer Steff Rohof van SR Ski Service heeft liefde voor techniek én skiën

NEEDE - Hij heeft letterlijk van zijn hobby zijn werk gemaakt. Steff Rohof combineert liefde voor techniek met die voor skiën. Sinds kort zit zijn SR Ski Service in Neede.

Van onze redactie 12 november 2015

SR Ski Service Steff Rohof Carloter Ellen

Al op jonge leeftijd ging Rohof met zijn ouders op wintersport. Vanaf zijn achtste hielp hij bij het skiën ook anderen. De ondernemer raakte in de ban van het waxen en slijpen van ski’s. „Ik deed dat vooral voor vrienden.” Nadat hij geld begon te verdienen met zijn diensten, stuurde de boekhouder hem naar de Kamer van Koophandel om een bedrijfje op te richten in het waxen en slijpen van ski’s. SR Ski Service zag zodoende het levenslicht als eenmanszaak in oktober 2010.

OnderhoudsmonteurRohof combineerde zijn zaak de eerste jaren met zijn werk als onderhoudsmonteur, maar vorig jaar nam hij ontslag bij zijn werkgever. Hij werkt nu volop in zijn eigen bedrijf. „In de zomer verhuur ik mezelf als zzp’er. Er zijn technische mensen tekort, dus ik heb volop werk. In de wintermaanden loop ik trouwens ook nog storingsdiensten.”

Dat Rohof ook in zijn bedrijfspand beperkt ‘spreekuur’ houdt, heeft alles te maken met de processen aan de machines. „Ik heb hier grote machines waar je de gedachten bij moet houden. Ik heb daarom vaste uren dat ik hier open ben; de rest van de tijd kan ik hier slijpen.”

SkidokterEnthousiast leidt de ‘skidokter’ rond tussen zijn instrumentarium. Diverse machines heeft hij zelf gebouwd. „Ik heb in wintersportgebieden bij bedrijven gekeken en op de ISPO-beurs in München. Ik heb een goed geheugen, en maak het dan zelf. Dat scheelt een kapitaal en is nog leuk ook. Maar ik heb ook een gepatenteerde machine voor het inslijpen van Ultimate Grip in gebruik, waarvoor de uitvinder in Zwitserland gewoon geld krijgt. Van die machine staat er dan ook maar een in Nederland.”

Het stadium van het strijkijzer voor het waxen van ski’s is hij inmiddels ontgroeid. Daarvoor zijn hightech machines, inclusief beveiliging om te voorkomen dat ski’s te lang op een plek worden ‘bestraald’.

ToekomstRohof wil groeien naar 3000 paar ski’s die hij jaarlijks voor onderhoud terugkrijgt. Zover is het nog niet. Een potentiële doelgroep vormen de wintersporters die nu nog hun lange latten huren in Oostenrijk of waar ze ook naartoe gaan om te skiën. „Die mensen wil ik hier krijgen. Voor imperials, skibox, ski’s, schoenen. Nu boeken ze die vaak online op de plaats van bestemming. Als je dan na een lange reis op zaterdagavond aankomt, krijg je mee wat er nog over is. Neem je dat gewoon vanuit Nederland mee, dan is dat echt een zorg minder: je weet zeker dat je hebt wat je past en wat bíj je past. Dat idee alleen al helpt bij het onthaasten: je kunt rustiger op weg. En weet zeker dat je er zondagmorgen al op uit kunt.”

Foto: Steff Rohof in zijn bedrijfspand. (Carlo ter Ellen)