Nieuws Actueel

Ondernemer Twittert er op los

Martijn Vervest 30 juni 2014

Nederlandse bedrijven lopen in Europa voorop als het gaat om het gebruik van sociale media. Vooral Twitter is populair bij ondernemers. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ruim een kwart van de bedrijven in Nederland gebruikte in 2013 blogs of microblogs. Bedrijven gebruiken sociale media verreweg het meest (76 procent) om het imago op te vijzelen of om de producten aan de man te brengen. Ook wordt het veel gebruikt voor het werven van personeel, voor het vragen van de mening van klanten en het samenwerken met andere bedrijven. Sociale media In 2013 had bijna de helft van de ondernemingen een account bij een netwerk zoals Facebook, Twitter of LinkedIn. Dit is een forse stijging ten opzichte van een jaar daarvoor, toen nog maar 35 procent online actief was. RichtlijnenEen op de drie bedrijven heeft vastgelegd hoe sociale media gebuikt mogen worden. Zo wordt er bijvoorbeeld vaak vastgelegd dat niet iedere werknemer berichten mag plaatsen 'namens' het bedrijf. In 2012 had nog maar één op de vier bedrijven dergelijke richtlijnen.