Nieuws Actueel

Ondernemer staat niet te juichen om vergunning

Ondernemer is niet enthousiast over parkeervergunningen in het Bergkwartier. "Ik kan geen parkeervergunningen blijven kopen''

LEO DE VRIES 24 maart 2017

Foutparkerenzuidsingel

Nog geen half jaar na invoering van drie nieuwe gebieden met vergunningparkeren is de eerste uitbreiding daarvan al een feit. In het Bergkwartier kampten bewoners van de Pieter Bothlaan, Steven van der Hagenlaan en de PC Hooftlaan met zoveel overlast dat ze nu zelf om vergunningparkeren hebben gevraagd. Er is inmiddels ambtelijke toezegging uit het stadhuis dat dit per 1 september wordt ingevoerd. In oktober werd vergunningparkeren van kracht in het naastgelegen gebied rond de Appelweg en de achterzijde van het Juliana van Stolbergterrein. Door het 'waterbedeffect' (de vlucht van gratis parkeerders naar de dichtstbijzijnde straten) werd het zó druk in de straten rond de Pieter Bothlaan, dat de bewoners onverwijld tot actie overgingen.

Lastig voor ondernemer

,,Met ons bedrijf aan de Utrechtseweg kunnen we natuurlijk niet parkeervergunningen blijven kopen'', zegt Walter Roza van Kinderopvangorganisatie Plekkey. ,,Ik had liever een mengvorm van vergunningparkeren en betaald parkeren gezien in deze buurt.''

Initiatiefnemer vergunning

,,Het loopt hier echt de spuigaten uit'', zegt initiatiefnemer en bewoner van de Pieter Bothlaan Alex Keuss. ,,Ik moet hier eens in de twee weken de politie bellen om auto's te laten weghalen die voor mijn oprit staan. Er is hier werkelijk nooit een plaats vrij in de straat.'' Volgens de bewoner is het geen uitzondering dat auto's de hele week bij hen voor de deur geparkeerd staan. ,,En je ziet ook regelmatig koffers en trolleys uit de achterbak komen. Dat zijn vakantiegangers die via het station naar Schiphol gaan en hun auto's hier doodleuk enkele weken stallen. Verschrikkelijk.''

Lees ook: 'Gratis parkeren van tafel'

Lees ook: Bevolking betaalt mee aan centrumplan Nijverdal

Klanten van bedrijven

Daarnaast zouden het vooral klanten van Friesland Campina en de tandprothesebedrijven aan de Utrechtseweg zijn die overdag de parkeerplaatsen bezet houden. ,,Terwijl de parkeerterreinen rond het station grotendeels leeg zijn'', aldus Keuss. Om in aanmerking te komen voor vergunningparkeren, moet onderzoek aantonen dat de parkeerdruk hoger is dan 85 procent en moeten er 50 handtekeningen getoond worden van buurtbewoners die het plan steunen. Een vergunning kost 78,60 euro per jaar. ,,We betalen dat allemaal met liefde'', zegt Keuss. En over het waterbedeffect dat straks de volgende straten zal treffen: ,,Dat is natuurlijk eindig. Op een gegeven moment is het gewoon te ver lopen naar het station of de bedrijven die daar zitten. Het houdt dus vanzelf ergens op.''

Niet iedereen blij

Bergbewoner Peter Lodewijks verzette zich tot vorig jaar hevig tegen de uitbreiding van het vergunninggebied in de omgeving van de Frederiklaan. Daar staat de hele straat nu van 's ochtend vroeg tot 's avonds laat vol met auto's van treinreizigers. Inmiddels is hij verhuisd. ,,Niet alleen vanwege deze kwestie, maar wel mede daardoor'', zegt hij. Op dit moment laait de discussie over vergunningparkeren het hevigst op in het buurtje Jeruzalem, in de wijk Koppel. Sinds afgelopen oktober vergunningparkeren werd ingevoerd in het naastgelegen Gildenkwartier, kunnen de bewoners van Jeruzalem hun eigen auto's amper meer kwijt. Zij weigeren zelf over te gaan tot het aanvragen van het vergunningstelsel in hun buurt omdat voor veel van hen financieel niet op te brengen zou zijn.