Nieuws Actueel

Ondernemers te gast bij start nieuwe opleiding voor groot rijbewijs

Van onze redactie 5 oktober 2015

Vrachtwagen Toma Tdur

Rijnsberger werkt bij Van der Vlist Transportgroep, dat een vestiging heeft in Rijssen (Zwaar Transport Twente). Hij weet als geen ander hoe belangrijk het is dat er een goede chauffeursopleiding is. "Vroeger ging dat vak over van vader op zoon", legt hij uit. "Maar in veel ons omringende landen geniet dit beroep helaas niet veel aanzien en daar lijkt Nederland, dat traditioneel goed is in exceptioneel transport, ook last van te krijgen. Dat is onterecht. Want als chauffeur moet je bepaalde capaciteiten hebben, beslissen hoe je de lading plaatst, je moet vrachtpapieren kunnen invullen, documenten van eigendom bij de lading overdragen, je moet kunnen communiceren, ook in vreemde talen. De diesel moet door je aderen stromen."

UniekRijnsberger noemt de opleiding uniek, omdat nergens anders bedrijven de koppen bij elkaar steken om gezamenlijk een opleiding te beginnen. De eerste gesprekken werden al in 2007 of 2008 gevoerd. De economische crisis zorgde daarna voor een daling in de vraag naar chauffeurs waarna het plan tijdelijk op een laag pitje kwam te staan.

Het initiatief om vanuit het bedrijfsleven een opleiding beginnen, is niet nieuw. In Rijssen zijn bouwbedrijven en daarna metaalbedrijven de transportsector voorgegaan.

Onderschat "Er zijn weer meer files op de weg en de druk op de arbeidsmarkt neemt toe", zegt algemeen directeur Jan-Peter Müller van Müller Fresh Food Logistics in Holten. "Daardoor neemt onmiddellijk de vraag naar chauffeurs toe." Müller is tevens voorzitter van de Coöperatie Opleidingscentrum Transport & Logistiek Rijssen-Holten. "De kwaliteit van een goede medewerker is superbelangrijk. Alle systemen moeten goed voor elkaar zijn, maar het gaat uiteindelijk om de mensen. Zij vervoeren goederen van soms wel enkele miljoenen euro's. Het werk van een chauffeur wordt helaas vaak onderschat."

DrukRemco Meijerink, lid van het college van bestuur van het ROC van Twente, was onder de indruk van het grote aantal belangstellenden dat zaterdagochtend om 9.00 uur al uit de veren was om de opening van de nieuwe opleiding bij te wonen. Naar schatting waren 175 mensen aanwezig voor de opening van OT&L en de start van de open dag voor de transportsector die één keer in de vijf jaar wordt gehouden in Rijssen. "Hier zetten de ondernemers gezamenlijk de schouders eronder en ze gunnen elkaar iets", zei Meijerink vol bewondering. "We versterken elkaar en hebben een fantastische en intensieve samenwerking met de bedrijven en met de gemeente Rijssen-Holten", zei hij. Volgend jaar worden volgens hem weer twintig nieuwe leerlingen aangenomen die gegarandeerd werk krijgen na de tweejarige opleiding. Het aantal plaatsen zal daarna waarschijnlijk toenemen.

Economisch ondernemen De scholengemeenschap Waerdenborch in Holten doet vanaf 2017 mee aan de opleiding OT&L, vertelt leerkracht Ivo Mooibroek, die deel uitmaakt van de werkgroep die anderhalf jaar druk was met de voorbereidingen voor de nieuwe opleiding. Waerdenborch doet pas over twee jaar mee omdat het onderwijs verandert. "Er komt een ander vmbo met nieuwe profielen waarbij de leerlingen uitstapjes kunnen maken naar andere richtingen, zoals economisch ondernemen, zorg en welzijn en dienstverlening", vertelt Mooibroek.

DiplomaMandrie van den Berg van Spartners dat 'slagvaardig organisatieadvies' leverde aan OT&L, vindt het belangrijk dat de opleiding in Rijssen van de grond is gekomen en de leerlingen niet meer naar Almelo of Hengelo moeten reizen om hun diploma te halen. "Maar hier krijgen de leerlingen ook meer les vanuit de praktijk, binnen het bedrijf. Bovendien is de investering om het grootrijbewijs te halen, vaak 7.000 tot 8.000 euro, voor veel mensen niet weggelegd." Vlak voor het begin van de open dag kreeg een team van drie chauffeurs de onderscheiding Beste Vaklui van 2015. Dat zijn Jim van der Kolk uit Nieuw Heeten, Remco Schepers uit Rijssen en Elwin Stegeman uit Goor. Zij werken bij Müller Fresh Food Logistics in Holten.

Jongensdroom Voor Stegeman was het al de derde keer dat hij in de prijzen viel als chauffeur. Bij de kwalificatie keek de jury naar zaken als manoeuvreren met de vrachtwagen, zuinig rijden en het vastzetten van de lading. Stegeman is bijna 25 jaar chauffeur. Hij zegt dat de tijdsdruk door de jaren heen is toegenomen en de werkgever via de boordcomputer op elk moment kan zien waar hij uithangt. "Maar dit blijft een prachtig beroep. Voor mij was dit altijd een jongensdroom."

"Alle systemen moeten goed voor elkaar zijn, maar het gaat uiteindelijk om de mensen", aldus algemeen directeur Jan-Peter Müller van Müller Fresh Food Logistics. Foto: Toma Tudor