Nieuws Actueel

Ondernemers vinden ook niet álle gevelreclame mooi

Van onze redactie 22 december 2015

Ondernemersbedrijfsreclameoverbetuwe

Zo veel mogelijk omzet draaien, de term valt vaak. Ondernemers willen vooral goede zaken doen. Daar hoort reclame op hun bedrijfspand bij, schrijft de Gelderlander. Dat die reclame ook nog een beetje mooi en binnen de perken qua afmeting moet blijven, is ook ‘een ding’; maar komt wel op de tweede plek.

De gemeente Overbetuwe debatteerde onlangs met ondernemers over reclame-uitingen op en bij bedrijfs- en winkelpanden. Het gaat daarbij niet alleen om naamsaanduidingen; ook om zaken als vlaggen en losse trottoirborden. De gemeente wil volgend jaar met een welstandsnota komen, met duidelijkere en zo mogelijk soepelere regels voor bedrijfsreclame. Zodat bij een overtreding beter ingegrepen kan worden.

Om draagvlak te vinden voor de welstandsregels, werd de mening van de ondernemers gezocht. Ongeveer veertig van hen kwamen meepraten. Dat leverde vooral in het begin afwachtende en cynische reacties op. “Wij letten op vijf punten, zoals het respecteren van de pui en de ondergeschiktheid aan het pand”, zegt welstandsdeskundige Hans Pietersma van het Gelders Genootschap, de specialistische organisatie die Overbetuwe inhuurt om te oordelen. “Maar missen we dus het zesde punt”, liet een kritische ondernemer weten. “Heeft de reclame-uiting ook effectiviteit? En leidt het tot meer omzet?”

Pietersma zet daar tegenover: “Door te veel of te lelijke reclame zie je de schoonheid van het gebouw niet meer. Terwijl dat juist ook aantrekkelijk kan zijn voor een middenstander.” Direct kreeg hij de bal weer teruggekaatst: “Maar had die winkelier in dat mooie pandje ook meer omzet? We missen in dit verhaal een deskundige over het effect van gevelreclame. Als je niet ziet wie er in een pand zit, dan vraag je je af of hij wel iets verkoopt.”

Angst dat het handhaven zou leiden tot forse ingrepen in het huidige reclamebestand, kon Pietersma wegnemen. De nieuwe regels gaan alleen voor nieuwe vergunningsaanvragen gelden.

Om het ‘meepraten’ handen en voeten te geven, had het Gelders Genootschap foto’s laten maken van tientallen winkel- en bedrijfspanden in Overbetuwe. Alle ondernemers kregen een velletje met stickers: een rode plakken bij een – in hun ogen – lelijke reclame-uiting, een groene bij eentje die als mooi dan wel functioneel wordt beschouwd.

Het stickers plakken hielp om de discussie levendiger én genuanceerder te krijgen. Plaatjes kijken en oordelen geven zorgt voor meer betrokkenheid. Maar ook een terloops voorbeeldje van wethouder Jan van Baal was bij menig winkelier reden voor gefronste wenkbrauwen: “Neem zo’n knipperend bord met neonlampjes ‘open’ of ‘aanbieding’; een soort Las Vegas in het klein. Moet dat kunnen in Elst of Zetten?”

De meepraatsessie eindigde zoals die begon: met een kritische annex cynische reactie vanuit de ondernemers. “Leuk, dat meedenken, maar wordt ons het resultaat ook nog voorgelegd voordat het in de nieuwe welstandsnota komt?” Die vraag kon duidelijk nog niet beantwoord worden.