Nieuws Actueel

Ondernemers voelen zich opgelicht door de Onderneemt Groep

Martijn Vervest 18 november 2014

Het bedrijf de Onderneemt Groep belooft ondernemers na vermelding op één van haar sites meer bereik en hogere omzet. In de praktijk komt daar weinig van terecht. Ondernemers die DeOndernemer.nl benaderden voelen zich opgelicht. Bij de Fraudehelpdesk zijn dit jaar al meer dan 200 klachten binnen gekomen. DeOndernemer.nl sprak met gedupeerde ondernemers, deskundigen en betrokken instanties. Over een bedrijf dat, tegen de grenzen van het juridisch toelaatbare aan, kleine ondernemers uitperst. "We krijgen gemiddeld drie klachten per week binnen." De Onderneemt Groep uit Hoogeveen verkoopt voor 240 euro per jaar online bedrijfsprofielen op haar site. Het bedrijf (in het verleden ook al actief onder andere namen, waaronder Nederland Onderneemt) hanteert steeds dezelfde werkwijze: ondernemers telefonisch een proefabonnement verkopen, wachten tot de proefperiode verstreken is en het jaarbedrag aan abonnementskosten innen. "Een agressieve manier van telefonische verkoop", zegt woordvoerder André Vermeulen van de Fraudehelpdesk. De Onderneemt Groep wil geen toelichting geven op deze methode. Ondanks herhaalde verzoeken weigert de directie van De Onderneemt Groep ons te woord te staan.

Meteen verkochtVolgens verschillende ondernemers is informatie opvragen of opzeggen vrijwel onmogelijk. Wanneer de proefperiode voorbij is moet spoedig worden afgetikt. De Onderneemt Groep schuwt niet om direct te dreigen met huisbezoeken en rechtszaken als er niet wordt betaald. Ondernemers voelen zich geïntimideerd. Bij DeOndernemer.nl meldden zich de afgelopen weken tientallen ondernemers met soortgelijke verhalen. Ook bij de Fraudehelpdesk hebben ondernemers geklaagd over de werkwijze van de Onderneemt Groep. In het dossier zijn momenteel al meer dan 200 meldingen opgenomen. "Vooral de laatste maanden neemt bij ons de klachtenstroom toe, we krijgen nu gemiddeld drie klachten per week", zegt Vermeulen. "Alle ondernemers vertellen ons het zelfde verhaal." Verkooppraatje "Ik ben er in gestonken. Ze hebben me gewoon belazerd", vertelt Martin Vos, eigenaar van een kleine zaak in Amersfoort. Hij werd in juli telefonisch benaderd door de Onderneemt Groep. "Ik kreeg een telefoontje van Amersfoort Onderneemt. Ik zei meteen dat ik geen interesse had, maar de mevrouw aan de telefoon was erg bedreven en heel vriendelijk. Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan met een proefperiode van maand. Dat kan geen kwaad dacht ik." De Onderneemt Groep verrast Vos echter. "Ik zou een mail krijgen met alle informatie en de voorwaarden, de mevrouw aan de telefoon verzekerde me dat het goed kwam. Dat mailtje heb ik nooit gehad. Ook na herhaaldelijk contact heb ik niets ontvangen. De factuur voor het jaarabonnement was een paar uur na het verstrijken van de proefperiode wel binnen, dat kan blijkbaar snel geregeld worden." "Aan het einde van het telefoongesprek heb ik nog gevraagd of er een contract vast zat aan de proefperiode", vertelt ondernemer Ronald Bergmans. "Helaas heb ik niet opgelet en heeft ze die vraag niet beantwoord. Ik zou alle informatie krijgen via de mail, dat is nooit gebeurd." Nadat de proefperiode van Bergmans afloopt krijg ook hij een factuur toegestuurd. "Ik heb toen gebeld en gezegd dat ik geen contract wil, maar de vrouw aan de telefoon was niet voor rede vatbaar. Volgens haar had ik mijn proefabonnement maar eerder op moeten zeggen." Net als bij veel andere ondernemers die van het contract af willen stuurt de Onderneemt Groep een audio-opname van het verkoopgesprek naar Bergmans als bewijs dat er een bindend contract is afgesloten. "Ik kan me niet voorstellen dat zo’n telefoongesprek rechtsgeldig is", verbijt de hoorbaar geïrriteerde ondernemer. "Ik wist niet eens dat ik opgenomen werd." Telefonisch contract Hoewel het sluiten van overeenkomsten tussen twee bedrijven in de meeste gevallen vormvrij is, hoeft de rechter een telefoongesprek niet altijd te accepteren als bindend contract. In een uitspraak van de rechtbank Maastricht oordeelde de rechter dat een geluidsopname alleen als bewijslast kan dienen als er voorafgaande aan het gesprek duidelijk wordt vermeld dat het gesprek wordt opgenomen. Ook moet de contractinhoud in zijn geheel worden besproken. In de geluidsopname van Bergmans is dit beide niet gebeurd. Daarnaast is begin dit jaar een wet goedgekeurd die het afsluiten van telefonische contracten verbiedt. Deze wet geldt in beginsel alleen voor consumenten. "In dit geval kan ik me voorstellen dat een rechter zegt: de wet is ook geldig voor kleine ondernemers", zegt Wim de Jong, een juridisch adviseur die tientallen ondernemers bijstaat die in zee zijn gegaan met de Onderneemt Groep en van hun contract af willen. Ook Vermeulen haalt desgevraagd de consumentenwet aan. "Ik kan me indenken dat kleinere ondernemers in dit soort gevallen als consument worden gezien." Dat de rechter er in sommige gevallen ook zo over denkt blijkt uit een uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland. Het vonnis in deze zaak is helder: bij het verkopen van internetadvertenties is de kwetsbaarheid van de (onwetende) ondernemer te vergelijken met die van een consument. Een ondernemer kan in dit geval dus een beroep doen op het consumentenrecht. Beloofd is beloofd Verscheidene ondernemers klagen niet alleen over de dubieuze verkoopmethode maar vinden ook de aangeboden diensten onder de maat. De Onderneemt Groep belooft na vermelding op één van haar lokale sites meer bereik en meer omzet. Voor 240 euro per jaar heb je als bedrijf een persoonlijke pagina en belooft het bedrijf dat je gepromoot wordt via Facebook en Twitter. Maar wat krijg je in de praktijk voor dat bedrag? De profielen op de site stellen weinig voor als we de ondernemers mogen geloven. Maria Hoogendijk, een ZZP’er uit IJsselstein, besloot in juli akkoord te gaan met een proefprofiel op IJselsteinonderneemt.nl. "Nadat ik verzuimd had tijdig op te zeggen, besloot ik een jaar gebruik te maken van de diensten. Toen ik goed op de website keek, zag ik dat het eigenlijk helemaal niets voorstelt. Voor het aanmaken van mijn profiel waren teksten van mijn website gekopieerd. De uitstraling, functionaliteit en actualiteit van de site zijn waardeloos." Harde cijfers Het totaal aantal unieke bezoekers van deonderneemtgroep.nl en de dochtersites ligt volgens URL Metrics rond de 500 per maand. Gerenommeerde site-tracker tools als Alexa indexeren de site niet eens, te weinig bezoekers. Vergelijkbare aantallen zien we op de social media kanalen van het bedrijf. In september telde de Facebookpagina 175 likes en had het Twitter-account iets meer dan 1000 volgers. Wat opvalt, is dat de laatste vier weken het aantal likes extreem is toegenomen; de pagina telt er nu ruim 10.000, het merendeel afkomstig uit Caïro, Egypte. "Dat kan natuurlijk helemaal niet. Die zijn gekocht", zegt Jan van Dijk, hoogleraar Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente. "De meeste likes komen uit Egypte. Daar heb je als ondernemer helemaal niets aan." Het kopen van likes heeft totaal geen effect aldus Van Dijk. "Er zijn veel beunhazen actief in deze sector. Het ziet er natuurlijk mooi en professioneel uit, 10.000 likes, maar je bereik wordt daardoor niet groter." Volgens de hoogleraar is betalen voor dit soort diensten überhaupt niet verstandig. "Het bereik is onmogelijk te meten. Daarnaast weet je nooit waaruit zo’n netwerk bestaat. Je kan als ondernemer beter zelf actief zijn op social media; dan bouw je een eigen netwerk op en houd je online uitingen zelf in de hand." Meer weten over het kopen van likes en followers, klik dan hier. Vrijwel alle ondernemers die we spreken laten weten dat de site niet voldoet aan de verwachtingen. "Er zijn tientallen gratis websites die precies hetzelfde doen", zegt Josine Hoffman, die een eenmanszaak runt in Houten. "De belofte dat mijn bedrijf op Google beter vindbaar zou zijn is een leugen. Het profiel komt pas als zesde resultaat naar boven als ik mijn bedrijfsnaam google, onder de gratis alternatieven." Het incassobureau Ondernemers die weigeren te betalen krijgen te maken met VK Incasso uit Hoogeveen. "Het mailtje van het incassobureau kwam op mij heel dreigend over. Binnen vier dagen moest ik het openstaande bedrag overmaken, anders zou er iemand langskomen", vertelt Hoogendijk. "Het viel me op dat de mailtjes heel informeel werden ondertekend, met alleen een voornaam. Dat komt heel amateuristisch over." VK Incasso laat er geen gras over groeien als het aankomt op het incasseren van openstaande facturen. "Ik heb veel mails voorbij zien komen en het is echt ongehoord hoe onbeschoft ze te werk gaan", vertelt jurist De Jong. Hij maakt zich merkbaar kwaad om de in zijn ogen belachelijke werkwijze van het incassobureau. "Ik kan me voorstellen dat een ondernemer die geen verstand heeft van dit soort zaken zich erg geïntimideerd voelt en uit angst betaalt." Link Tijdens een telefoongesprek met het incassobureau valt Hoogendijk ook iets anders op. "Ze (de telefoniste van VK Incasso red.) had het de hele tijd over 'we' als ze sprak over het conflict tussen mij en de Onderneemt Groep, tussendoor gebruikte ze de term 'onze opdrachtgever'. Ik had het gevoel dat ik met de Onderneemt Groep zelf aan te telefoon zat." Hoogendijk is niet de enige die dit opvalt. Vermoedens van betrokkenen dat er een link bestaat tussen de Onderneemt Groep en VK incasso worden bevestigd als we kijken naar de Kamer van Koophandel inschrijvingen. Beide bedrijven worden bestuurd door 01001000 Beheer B.V. Onder deze B.V. valt ook WeWeb; het bedrijf dat de site van VK incasso beheert. Daarnaast komt het voormalige vestigingsadres van VK incasso overeen met het adres waar nu de Onderneemt Groep staat ingeschreven. "Een dergelijke constructie duidt meestal op frauduleuze zaken", vertelt Vermeulen. “Het is natuurlijk zeer merkwaardig dat je bestuurder bent bij beide bedrijven, maar het is niet verboden. Iedereen mag een incassobureau beginnen." Volgens hem is het een maas in de wet waar fraudeurs handig gebruik van maken. "De wetgever heeft er blijkbaar nooit bij stil gestaan dat dit soort situaties kunnen voorkomen." Wel of niet betalen Een aantal van de ondernemers heeft ondanks twijfels over de rechtsgeldigheid van hun contract toch betaald. Hoogendijk kon na veel pijn en moeite een betalingsregeling treffen. "Ik ben maar een kleine ondernemer, net begonnen en heb nog geen stabiel inkomen. Ik lig al weken wakker van het vooruitzicht van een langslepende rechtszaak en de kans dat ik daardoor diep in de schulden raak", legt ze uit. "Het is lastig, ik zou willen zeggen tegen ondernemers, ga niet met ze in zee. Maar in het verleden hebben ze hetzelfde gedaan onder andere namen. Ze hebben zo weer een nieuw bedrijf opgericht en kunnen dan verder gaan waar ze gebleven waren", verzucht Hoffman, die aangeeft dat ze niet van plan is te betalen. "Laat ze maar komen, mij maak je niet zomaar bang!" Actie Hoewel de werkwijze van de onderneming uit Hoogeveen door de betrokkenen als twijfelachtig wordt bestempeld is het lastig om het bedrijf aan te pakken. De Fraudehelpdesk heeft de zaak uitvoerig onderzocht en komt tot de conclusie dat het hier niet om acquisitiefraude gaat. "Ze staan juridisch gezien aan de goede kant van de streep, wij kunnen hier op dit moment jammer genoeg nog niets tegen doen", verklaart Vermeulen. De Jong is het niet eens met de stelling dat het hier geen fraude betreft. "De manier waarop de Onderneemt Groep te werk gaat is in mijn ogen juridisch niet toelaatbaar. Als het op een rechtszaak aankomt, is er een grote kans is dat de rechter dit aanmerkt als acquisitiefraude." De juridisch adviseur is vastbesloten om het voor zijn cliënten tot aan de rechter uit te vechten. "Er is geen wilsovereenstemming, dus er is geen geldig contract", legt hij uit. "Er bestaat genoeg jurisprudentie waarin de rechter in soortgelijke gevallen een voor de ondernemers positief oordeelt velt. Ik maak me dus geen zorgen." We hebben de Onderneemt Groep uitgenodigd om te reageren op het artikel. Ook na herhaaldelijke pogingen is het niet gelukt om in contact te komen met de eigenaar of een persvoorlichter. Een klantenservicemedewerker heeft wel laten weten dat ze van hoger hand te horen had gekregen dat de Onderneemt Groep niet wil meewerken aan het artikel. De namen van de ondernemers in dit artikel zijn omwille van de privacy gefingeerd.