Nieuws Actueel

Ondernemers wassen voor Nepal

Bram de Vrind 28 april 2015

Seepje melvin nepal crowdfunding 335

De jonge ondernemers van het wasmiddelbedrijf Seepje haalden binnen 48 uur ruim 12.000 euro op voor Nepal met een crowdfunding campagne. Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse (beide 23) zamelen geld in voor eerstelijns hulp aan hun leverancier en diens familie, die ernstig is getroffen door de aardbeving. Ook andere overlevenden, onder wie veel kinderen, worden geholpen door de campagne.

Lees ook:

Twaalf Nederlanders lichtgewond in Nepal

Die bereikt inmiddels honderdduizenden mensen via social media. De hoop van de ondernemers is de komende 48 uur minstens een verdubbeling van het bedrag te bereiken gezien de situatie in Nepal zienderogen verslechtert.

Wassen voor NepalToen de sociale ondernemers hoorden dat Hari (foto onder), hun Nepalese levererancier in Kathmandu, veel familie en vrienden verloor werkten ze direct een online crowdfunding campagne uit met de titel 'Wassen voor Nepal'.

Volledig transparantDe campagne stond zondagochtend 26 april om 9:00 uur online en kreeg direct navolging. Seepje maakt elke cent die via de campagne in het rampgebied wordt geïnvesteerd inzichtelijk en is volstrekt transparant. Het is een van de best lopende crowdfunding campagnes rond een natuurramp, melden de ondernemers.

Open doorgeefluikDe opslag en het distributiecentrum van Hari zijn volledig verwoest. Ruim 370 mensen wassen nu mee voor Nepal en Melvin en Jasper vertrouwen erop dat ze nog meer geld kunnen inzamelen: "Volgens mij zijn wij een heel tastbaar en open doorgeefluik van wat er in Nepal gebeurt, mensen voelen echt mee", zegt Melvin. Jasper: "We focussen ons al twee jaar op het verbeteren van de omstandigheden in Nepal. Het voelt en lijkt alsof deze ramp dat ongedaan maakt, maar niets is minder waar. Onze klanten en partners steunen ons, omdat er behoefte is aan een initiatief met een gezicht en een karakter waar je op kunt vertrouwen. Wij geloven dat positiviteit versterkt, juist nu."

Positieve impactHet wasmiddelbedrijf is deze week omgetoverd tot een goed doel ten behoeve van de zware aardbeving in Nepal. Melvin en Jasper doent sociaal ondernemen vanuit verstand en gevoel met als ultieme doelstelling een positieve impact te creëren vanuit het koopgedrag.

Sapindus mukorossi-vruchtMelvin en Jasper studeerden bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam toen ze in maart 2013 met Seepje startten. Ze introduceerden sociaal wassen 2 jaar geleden door gebruik te maken van de schil van de Sapindus mukorossi-vrucht uit Nepal. Deze schil laat een natuurlijke vorm van zeep vrij wanneer hij met water in aanraking komt. Ook een viertal vloeibare varianten volgde waarmee Melvin en Jasper van Seepje 'samen de wereld schoner en mooier wassen'.

200 winkelsHoe? Door hier in Nederland samen te werken met een sociale werkplaats en in Nepal te zorgen voor natuurbehoud en verbeteringen in de werk- en leefomstandigheden bij hun Nepalese schillenboer. De Seepje producten zijn 100 procent plantaardig en inmiddels verkrijgbaar bij meer dan 200 winkels in Nederland.