Nieuws Actueel

Onderwijssector heeft hoogste percentage medewerkers met burn-out

Van onze redactie 14 december 2014

Zo kreeg dramadocente Petra (56) binnen een paar jaar zelfs 2 keer een burn-out. Zij was enthousiast en optimistisch op een grote school in Amsterdam begonnen, maar dat pakte al snel slecht uit. De klassen met meer dan 30 leerlingen waren veel te groot om fatsoenlijk dramalessen te kunnen geven. Bovendien bleef de toegezegde steun van collega-docenten achterwege. Petra: "Het bleek veel zwaarder dan aanvankelijk was voorgespiegeld. En ik werd eerder tegengewerkt dan gesteund."

Jankerd Hoewel van het artistieke vak drama het rapportcijfer amper meetelde, moest zij zich toch strak aan het schoolsysteem houden. Petra: "Het was niet te doen. Op een gegeven moment was ik doodmoe en zag mijzelf thuis huilend rondjes om de tafel lopen. Ik dacht: wat krijgen we nou, ik ben toch helemaal geen jankerd?"

Een collega suggereerde dat ze overspannen was. Op de school waren al eerder docenten met burn-out vertrokken, Petra verving een van hen. Uiteindelijk meldde zij zich ziek. Bezoek aan een psycholoog en een psychiater hielpen niet. Maar van de bedrijfsarts moest zij na de vakantie, waarin ook nog eens haar moeder overleed, toch weer gaan werken. "Hij erkende mijn burn-out niet", benadrukt Petra. "Eenmaal terug op school kreeg ik steeds meer op mijn bord. Zoals heel grote klassen vol onrustige jongens, die liever met hun handen wilden werken dan op school zitten. Ik werd er knettergek van."

Burn-out Toen collega's en zelfs de schooldirecteur haar ook nog eens tegenwerkten, diende de 2e burn-out zich aan. "Ik werd toen maandenlang aan mijn lot overgelaten. En vervolgens weggestopt in een re-integratietraject, waarin ik mijzelf totaal niet herkende."

Uiteindelijk nam ze een advocaat in de arm en kreeg eervol ontslag. "Ik lag daarna een jaar voor pampus in de WW." Inmiddels werkt ze weer, in de horeca. Maar het onderwijs trekt nog altijd, al zal ze nooit meer voor te grote klassen gaan staan.

Werkdruk Enthousiasme, ambitie, geen steun van collega's, onmacht en een aanhoudende, veel te grote werkdruk: bij Petra waren alle factoren voor een flinke burn-out aanwezig. Zoals bij velen in het onderwijs.