Nieuws Actueel

Onderzoek UT: ‘Interesse streekproducten groeit’

Van onze redactie 28 november 2014

Klumpers studeert komende maand af aan de Universiteit Twente op het onderwerp regiomarketing.

“Er is duidelijke een markt voor streekproducten. Je ziet dat steeds meer merken gebruikmaken van de regio bij hun marketing”, zegt Klumpers. Johma, oet Twente, Boer’nyoghurt van de Zuivelhoeve en Beemsterkaas zijn voorbeelden. Net als de busmaatschappij Syntus, die in deze regio niet voor niets rondrijdt als Twents. IdentiteitDe regio wordt niet voor niets ingezet. Want de interesse voor streekproducten groeit, blijkt uit Klumpers’ onderzoek. „Door de toenemende globalisering zijn er veel regionale producten verloren gegaan en vervangen door uniforme standaardproducten. Mensen raken daardoor een stukje van hun identiteit kwijt en als reactie daarop neemt de interesse van de consument voor de eigen lokale cultuur juist weer toe. En zie je ook een nieuwe interesse voor lokaal geproduceerde producten”, vertelt Klumpers.StrategieHet inzetten van de regio als merk kan dus een heel waardevolle strategie zijn. Het onderscheidt je van de rest.AlmeloMet een klein symposium in Almelo is deze week de eerste poging gedaan om producenten, afnemers, burgers en scholen dichter bij elkaar te brengen. Daarmee is er gezaaid, zoals een gemeentewoordvoerder het uitdrukte. Of er geoogst wordt zal over een jaar blijken als er een veel groter opgezet symposium wordt gehouden. Lees hier meer.

Foto: Carlo ter Ellen