Nieuws Actueel

Online-autoverkoop trekt op

Merlijn Ensing 6 januari 2014

Ondanks de dalende verkopen van nieuwe auto’s in Nederland was 2013 een goed jaar voor de onlineverkopen. De webwinkels ANWB Autokoopservice en Nieuweautokopen.nl. verkochten gezamenlijk 1 à 2 procent meer auto’s dan een jaar eerder. Dit maakte de ANWB maandag bekend.

Wat opvalt is dat er meer duurdere auto’s zijn verkocht via internet, zegt de organisatie, die overigens geen absolute aantallen noemt. Ford was het meest verkochte merk in 2013. Dat was vooral te danken aan de hoeveelheid acties, aanbiedingen en een grote voorraad direct leverbare nieuwe Fords.

Tweede op de lijst is Mitsubishi, die met twee modellen is vertegenwoordigd in de top 10 van meest verkochte automodellen. De Outlander PHEV is de best verkochte auto. Ook de Space Star deed het prima met een negende plek. Kia, de nummer één van vorig jaar, viel dit jaar terug naar de derde plek. Wel heeft Kia drie modellen in de top tien, namelijk de Picanto, Rio en de Cee’d.

De gemiddelde verkoopwaarde van de auto’s steeg ten opzichte van vorig jaar, mede door het succes van de Mitsubishi Outlander PHEV. Maar ook de Volvo V40 droeg daaraan bij met een tiende plek in de lijst van meest verkochte modellen in 2013.