Nieuws Actueel

Online kassa rinkelt 's avonds

Bram de Vrind 24 juli 2015

Online shoppen onderzoek 335

Ondanks het toenemende gebruik van smartphones en tablets, doet de Nederlandse consument haar online aankopen nog steeds liever 's avonds thuis op laptop of PC. Zo blijkt uit onderzoek van aanbiedingoverzicht JouwAanbieding.nl. Er wordt gedurende de dag via mobiele devices regelmatig in de etalages van de Nederlandse webwinkels gekeken, maar daadwerkelijke bestellingen worden pas in de avonduren geplaatst.

De jacht op online aankopen vindt in Nederland voornamelijk overdag plaats, maar daadwerkelijke bestellingen worden vaak pas later in de avonduren geplaatst. Dit is het meest opmerkelijke resultaat van het onderzoek dat JouwAanbieding.nl onlangs onder 500 respondenten afnam.

MobielWebwinkels zijn continu bezig met de optimalisatie van hun mobiele betalingsproces zodat ook via smartphones en tablets eenvoudig online aankopen kunnen worden gedaan. Deze ontwikkeling heeft op Nederlandse shoppers nog weinig invloed. Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent een online bestelling liever op laptop of PC voltooit.

WerkDaarnaast is er een duidelijke voorkeur zichtbaar in het tijdstip waarop aankopen via het internet worden gedaan; 66 procent van de respondenten geeft aan het liefst in de avond te shoppen, ten opzichte van 34 procent die liever overdag online winkelt. Deze uitkomst heeft uiteraard ook te maken met het feit dat online shoppers in verband met werk en andere verplichtingen pas in de avond de tijd nemen om een betaling af te ronden, terwijl het vluchtig bekijken van een website of nieuwsbrief overdag vrij weinig tijd in beslag neemt.

KortingsactiesHet onderzoek van JouwAanbieding.nl is afgenomen onder 500 leden en niet-leden van de website. De leeftijd van de respondenten varieert van 20-70 jaar, waarbij de leeftijdscategorie 20-30 jaar het sterkst is vertegenwoordigd. 66 procent van de deelnemers is man, 34 procent is vrouw. Naast de voorkeur voor bepaalde devices en tijdstippen heeft JouwAanbieding ook vragen over acties en aanbiedingen gesteld. Alle deelnemers geven aan vrijwel dagelijks op zoek te zijn naar online voordeel en regelmatig gebruik te maken van kortingsacties en periodieke deals.