Nieuws Actueel

Online outlets schieten als paddenstoelen uit de grond

Van onze redactie 8 november 2014

Sommige outlets noemen zichzelf met een chique woord 'shopping club' en eisen dat je gratis lid van ze wordt. De bedoeling is hetzelfde: in een webshop koop je nieuwe merkartikelen voor een lage prijs. Vaak showroommodellen, retouren of restpartijen van het vorige seizoen. Bijna altijd zit er nog garantie op.

Marktplaats Outlet Bij een webshop heb je sowieso te maken met een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Wees er wel snel bij, want de voorraad van deze artikelen is meestal beperkt.

Een van de grotere online outlets is Marktplaats Outlet. Bij de start, een jaar geleden, verbonden 3 leveranciers (Philips, Telfort en Neckermann.com) zich aan Marktplaats Outlet. Inmiddels is het aantal leveranciers dat spullen via Marktplaats Outlet aanbiedt, flink opgelopen.

Eerlijke omschrijving De leverancier kan kiezen klanten volgens het Markplaats-principe te laten bieden of een vaste prijs vragen. Janet Tuinstra van Marktplaats: "Per maand realiseren de outlets ruim 1,2 miljoen pageviews. Op de outlet-advertentie wordt 5 keer vaker geklikt dan op reguliere advertenties op Marktplaats. Ook zien we bij bijvoorbeeld Philips dat er 2 keer vaker wordt geboden dan op reguliere advertenties met eenzelfde product."

Een belangrijke factor voor het slagen van de verkoop is volgens Tuinstra een eerlijke omschrijving in de advertentie. "Een lichte beschadiging of een ouder model vindt een consument vaak niet erg. Maar hij wil daarover wél goed geïnformeerd worden."

Kortingspercentage Het succes van een online outlet zit in de verkoop van de juiste producten met zichtbaar hoge kortingen. Vooral zaken als merkkleding en electronica doen het goed. Deze goederen worden snel ingehaald door nieuwe ontwikkelingen of trends. Als leveranciers deze spullen niet snel verkocht krijgen, blijven ze met voorraden zitten. Ze verkopen liever met flinke korting via outlets. En consumenten lopen er graag hip bij voor weinig geld; hoe meer korting, hoe beter. Daarom laten nagenoeg alle outlets naast de outlet-prijs ook de originele verkoopprijs en het kortingspercentage zien.

Renske van der Meer is fan van outletshoppen. "Het afgelopen jaar heb ik bijna al mijn kleding gekocht via online outlets", vertelt ze. "Het meest blij ben ik met mijn ballerina's van Le Coq Sportif. In de winkel 54,95 euro, op www.showroomprive.nl maar 17 euro. Behalve dat ik mooie schoenen heb, houd ik er een goed gevoel aan over omdat ze zo weinig hebben gekost."

Impulsaankopen Wat Renske kan, kan iedereen. Shop eens een avondje online en kijk hoe je op www.westwing.nl een prachtig 24-delig bestek van Villeroy & Boch voor 72 euro in plaats van 150 euro koopt. Of betaal op ibood.nl in plaats van 179,95 euro slechts 79,95 euro voor een on-ear hoofdtelefoon van SMS Audio. Mooie aanbiedingen vinden, is niet moeilijk. De uitdaging is je niet te laten verleiden tot impulsaankopen, maar alleen te kopen wat je nodig hebt.