Nieuws Actueel

Online reclamefolder populair

Martijn Vervest 16 juni 2014

Dit jaar werden in mei 20 miljoen online reclamefolders gelezen op reclamefolder.nl. Dat is een stijging van 45 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, toen zo’n 13,6 miljoen folders werden gelezen. Deze stijging is het gevolg van steeds meer consumenten die kiezen voor het Reclamefolder platform, waardoor ook meer retailers hun folder online willen plaatsen.Fysiek daalt, online stijgtWekelijks worden 225 miljoen papieren folders huis aan huis bezorgd, maar er is een kentering gaande. De digitalisering kan marketeers niet snel genoeg gaan. De digitale folder wordt een belangrijk medium voor retailers. Het aantal folders dat fysiek wordt verspreid daalde in 2013 met 2 procent. Een reden is de toename van het aantal NEE-sticker-plakkers; elk jaar stijgt het NEE-sticker percentage met een procent. Ook het verspreidvolume per retailer daalt. Uit onderzoek blijkt dat de fysieke folder gemiddeld 30procent tot 40 procent wordt gelezen. Dat zijn bijna 4 miljard gelezen folders per jaar. Nu komen daar ook online gelezen folders bij.Regie bij consumentDe reden dat marketeers de online folder omarmen, is dat consumenten inmiddels hun favoriete folders vaak online bekijken. Dit doen zij op de website van retailers zelf, maar ook massaal op het populaire online folderplatform Reclamefolder.nl. De Reclamefolder app is goed is voor 92 procent van alle gelezen folders op het platform. De app is nu al zo'n 1,3 miljoen keer gedownload. Momenteel leest de consument hier maandelijks 20 miljoen folders, ruim 6 procent van het fysieke foldervolume. De stijgende trendlijn impliceert dat dit percentage ook zal stijgen.