Nieuws Actueel

Online-supermarkt Picnic maakt nu al de tongen los

Van onze redactie 6 augustus 2015

Image 5134154

Gerard Rutte, supermarktspecialist: ,,Aan de ene kant word ik heel blij van het initiatief. Picnic wil iets doen aan de logistiek van online-bezorgen, die nu nog heel duur is, en wordt hopelijk klantvriendelijker dan de sites van Jumbo en Albert Heijn.Bovendien zitten er goede mensen achter Picnic. Iemand met poen, iemand met verstand van supermarkten en mensen met kennis van internet. Ze gaan uit van grootschaligheid en dat is meteen ook hun grote gevaar. Als ze er niet in slagen de massa te bereiken, is hun concept niet rendabel. Daar zit mijn scepsis.''

Jumbo Supermarkten, woordvoerder: ,,Jumbo volgt nieuwe initiatieven met belangstelling, maar we varen onze eigen koers. Onze unieke formule, vertrouwde naam en het gegeven dat klanten bij ons kunnen kiezen om hun boodschappen te doen in een supermarkt, een foodmarkt of online, wordt door enorm veel klanten gewaardeerd."Albert Jan Maat (LTO Nederland): ,,Wij zijn blij met elk initiatief dat voor verkleuring zorgt in het supermarktlandschap. Het is weer een extra partij waar we als agrariërs onze spullen kwijt kunnen. Maar tegelijk hoor ik meteen weer dat ze voor de laagste prijs gaan. Daar richten alle supermarkten zich op en daardoor krijgen de boeren niet altijd een eerlijke prijs voor hun producten. Ik zou liever horen dat ze de beste producten tegen een fatsoenlijke prijs leveren.''Paul Moers, retailspecialist: ,,Ik geloof er niet in. Zo'n kleine partij kan nooit opboksen tegen de inkoopmacht van Ahold en Jumbo. Ahold heeft met Delhaize erbij een omzet van 55 miljard euro. Daar kun je als kleine partij echt niet tegenop. Daarnaast vind ik het concept van Picnic niet echt supervernieuwend. Ze moeten op een kleine markt concurreren met partijen die al jaren ervaring hebben en ook een landelijk distributienetwerk. Bovendien hebben Jumbo en Albert Heijn de sympathie van de klant.''

Albert Heijn, woordvoerder: ,,Concurrentie is ons niet vreemd, dat houdt ons scherp en maakt ons sterk. Wij zijn daar waar de klant is. In onze winkels en online kunnen onze klanten terecht voor hun dagelijkse boodschappen. We bezorgen de online-bestellingen in vrijwel het hele land en als de klant dat wil, kunnen de boodschappen ook worden afgehaald bij onze 'Pick-up points'. Het online-domein groeit en vanzelfsprekend volgen we alle initiatieven op de voet. Tegelijkertijd zijn en blijven we zelf volop in ontwikkeling, zoals je dat van Albert Heijn mag verwachten."Cor Molenaar, hoogleraar E-commerce: ,,Het is niet de eerste poging om zoiets van de grond te krijgen en eerdere pogingen zijn allemaal mislukt. Ook Albert Heijn probeert het al een aantal jaren en het blijkt moeilijk om een kostendekkend businessmodel op te zetten. Daarnaast hebben de concurrenten van Picnic grote inkoopvoordelen. Het argument dat gevestigde partijen veel kosten hebben aan hun stenen winkels snijdt geen hout. Dat weegt niet op tegen het inkoopvoordeel. Daarnaast heeft Picnic zelf ook distributiecentra die geld kosten.''