Nieuws Actueel

Onlineboost voor Burberry

Rik Nizet 16 april 2014

Het Britse modehuis Burberry, bekend van zijn kleding en tassen met ruitpatroon, heeft het afgelopen halfjaar de omzet met bijna een vijfde zien toenemen. Het bedrijf werd daarbij geholpen door sterke onlineverkopen, zo maakte het woensdag bekend.

De omzet over de tweede helft van het gebroken boekjaar, dat eind maart werd afgesloten, bedroeg 1,3 miljard pond (1,6 miljard euro). Dat is 16 procent meer dan een jaar eerder, of 19 procent na correctie voor ongunstige wisselkoerseffecten.

AnalistenIn de eigen winkels werd een omzet van 928 miljoen pond behaald. Dat is gecorrigeerd voor valutaschommelingen een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder, in lijn met de verwachtingen van analisten. Burberry maakt de winstcijfers op 21 mei bekend.

Bestuursvoorzitter Angela Ahrendts toonde zich in een toelichting tevreden over de gang van zaken in de tweede jaarhelft. De sterke daling van veel valuta's in opkomende marken ten opzichte van westerse munten blijft evenwel een bedreiging die de winst komend jaar flink kan drukken, waarschuwde zij.

Ahrendts vertrekt later dit jaar bij Burberry om bij Apple aan de slag te gaan als eindverantwoordelijke voor de winkels van het technologieconcern. Zij wordt opgevolgd door Christopher Bailey, die nu nog creatief directeur is bij Burberry. De voorbereidingen voor de bestuurswissel liggen volgens de scheidende topvrouw op koers.