Nieuws Actueel

Onrust in krokettenland

Martijn Vervest 4 september 2014

De vakvereniging voor professionele frituurders ProFri is niet blij met de introductie van Kwekkeboom ovensnacks door producent Royaan. Een aantal leden heeft opgeroepen om de producten uit het assortiment te halen. "We betreuren het dat Royaan in steeds grotere mate een producent voor de retailers wordt en de professionele frituurders die het merk Kwekkeboom groot hebben gemaakt de rug toekeert." ProFri is bang dat de introductie van de ovensnack zal leiden tot omzetdaling bij hun leden. "Waar eerder geen snacks bereidt en verkocht konden worden aan de consument ontstaat met de ovenvarianten van Kwekkeboom nu wel die mogelijkheid", laat de vakvereniging in een reactie op de site weten. "Zo zal ook de consument die geen friteuse heeft in de verleiding worden gebracht om thuis een ovensnack te gebruiken in plaats van deze te gaan halen bij de professional". Niet tegen te houden ProFri heeft wel begrip voor de strategie van Royaan. "Voor een grote fabrikant die belang heeft bij een zo groot mogelijke afzet en actief is in een keiharde concurrerende markt, is het telkens introduceren van onderscheidende producten en het zoeken naar nieuwe afzetgebieden een noodzakelijke keuze. We kunnen als vakvereniging de introductie van de ovensnacks door Royaan dan ook niet tegenhouden." Gesprekken Royaan heeft in verschillende gesprekken met ProFri aangegeven dat de introductie van ovensnacks juist een omzetstijging tot gevolg zal hebben."Het bestuur van ProFri is hier niet van overtuigd en gelooft niet in deze redenering. De keuze van Royaan zal eerder een verdere verschuiving veroorzaken van het nuttigen van snacks buiten het professionele kanaal om en zelfs het thuisfrituren van friet bevorderen. Dus zal de introductie van de ovensnacks leiden tot meer kannibalisatie. De snacks kunnen in de oven en de friet in de thuisfriteuse. Lekker makkelijk en nóg voordeliger dan de frietjes en snacks wekelijks gehaald bij de cafetaria."Omzetstijging Eerder liet Bart Bakker, directeur van Royaan, in een interview met Out-of-Home al weten niet bezorgd te zijn dat de introductie van de snacks zorgt voor een omzetdaling. "Ik denk dat we de stap goed hebben kunnen uitleggen aan de frituurders. We zorgen voor premiumprijzen met onze producten, ook in retail. Uiteindelijk blijkt dat deze stap alleen maar goed is geweest voor het Kwekkeboom-merk. Daar hebben ook de snackbarhouders van geprofiteerd. Deze oven-introductie zal de merkbekendheid alleen maar verder versterken en de vraag in foodservice vergroten."