Nieuws Actueel

Ontslaggolf ING: Beste service met minder mensen

Rik Nizet 12 februari 2014

ING schrapt nog eens 300 banen bij zijn Nederlandse bankactiviteiten. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

De ontslagen komen bovenop het verlies van circa 1400 banen dat vorig jaar voor de periode tot en met 2015 werd aangekondigd. Daarnaast schrapt ING ook 115 extra banen in België. In totaal heeft de in 2012 ingezette reorganisatie al circa 4100 arbeidsplaatsen gekost. Dit loopt op tot 6500 in 2015. ING verwacht dat de reorganisatie de kosten van de bank vanaf volgend jaar met 880 miljoen euro verlaagt.

Bestuursvoorzitter Ralph Hamers gaf aan dat het banenverlies vooral komt door het veranderende gedrag van consumenten, die steeds minder gebruikmaken van bankfilialen. "Daardoor zijn helaas meer veranderingen nodig'', stelde hij. "We richten ons op de levering van de beste service aan onze klanten. Dat kan helaas soms met minder mensen.''

InternetbankierenDe opkomst van internetbankieren en het razendsnel gegroeide gebruik van smartphones zorgt ervoor dat banken minder filialen nodig hebben. Afgelopen jaar gaf Rabobank al aan dat er duizenden banen verloren gaan bij het bedrijf, mede door het veranderende gedrag van klanten.

WerkloosheidDe economische situatie in Nederland is volgens Hamers ondertussen aan de beterende hand. "De werkloosheid stabiliseert, de huizenprijzen lijken de bodem te hebben bereikt. Dat wijst op een betere, maar nog altijd fragiele situatie'', gaf hij aan. ING verwacht echter ook de komende maanden nog aanzienlijke kosten te maken voor de risico's op wanbetalingen.

Van de recente onrust rond diverse opkomende economieën verwacht ING vooralsnog weinig problemen. "Onze blootstelling aan die markten is relatief beperkt'', stelde risicodirecteur Wilfred Nagel.