Nieuws Actueel

Opleving cafés van korte duur

Martijn Vervest 28 november 2014

Het blijft slecht gaan met de cafés in Nederland. Het WK voetbal zorgde ervoor dat kroegbazen in het tweede kwartaal nog meer consumpties konden verkopen. Maar in het derde kwartaal liepen de verkopen van biertjes, frisdrank en bitterballen opnieuw terug. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend.De omzet van cafés kromp afgelopen kwartaal met 1,4 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Er werd 2,2 procent minder drankjes en versnaperingen aan de man gebracht. Op de korte opleving in het tweede kwartaal na, vertoont het aantal verkochte consumpties in cafés al sinds het vierde kwartaal van 2010 een dalende trend.Hotels en restaurantsMet hotels en restaurants gaat het inmiddels wel beter. Zij boekten in het derde kwartaal 2,2 procent meer omzet. Er werd meer gegeten en gedronken, en het aantal overnachtingen nam toe. Er kwamen ook meer buitenlandse hotelgasten bij.ConsumentenvertrouwenHet is voor hotels en restaurants al het derde kwartaal op rij waarin goede zaken zijn gedaan. Dit is mede te danken aan het goede weer en het herstellende consumentenvertrouwen.SnackbarsSnackbars en ijssalons behaalden in de zomermaanden ook meer omzet en volume, maar de groei was minder sterk dan in het eerste en tweede kwartaal.1,2 procent meer alzetDe horecabranche als geheel zette afgelopen kwartaal 1,2 procent meer om dan een kwartaal eerder. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de gezamenlijke omzet van hotels, restaurants en cafés gestegen met 4,8 procent.