Nieuws Actueel

'Oplossing' voor rampenweg: een veiligheidshesje dragen

Van onze redactie 2 mei 2015

Image 4896287

Als John Harleman een harde knal hoort, weet hij meteen hoe laat het is. Tijd om 112 te bellen, de zak met verkeershesjes te pakken, de lichtkegels te grijpen en snel richting het zoveelste ongeval te rennen om te helpen. Eerste hulp bij ongevallen geven is routine geworden in Oude Molen.Het verkeer op de provinciale weg Deventer-Holten, bekend als de Holterweg of N344, raast met 80 kilometer per uur door de kern. Twee drukke lokale wegen kruisen in de buurtschap met de Holterweg; ondertussen slaat het verkeer in de kleine kern ook nog af naar de plaatselijke Chinees, de garage en het pompstation. Langs de provinciale weg lopen twee fietspaden. Al dat verkeer kruist elkaar.De politie berekende eind maart dat er de afgelopen 4 jaar 41 ongevallen op de kruisingen op de Holterweg en een kruising iets verderop met de Spitdijk bij Bathmen zijn gebeurd; tien keer met lichamelijk letsel en eenmaal met een dode tot gevolg. En Oude Molen telt nog steeds door. Vorige week was er een aanrijding op de ene kruising en eergisteren botsten op de andere kruising twee auto's op elkaar, weer met gewonden.Achterdeur,,Het is hier bijna elke maand raak,'' zegt Harleman. De buschauffeur woont met zijn gezin pal naast een van de twee kruisingen. Hij is vaak als eerste ter plekke. ,,We hadden als buurt zelf al eens hesjes aangeschaft, die staan hier in een zak bij de achterdeur. We zijn het gewend eerste hulp te verlenen en het verkeer te regelen na een aanrijding.''De buurt verleent hulp als een geoliede machine. Er wonen niet alleen een buschauffeur, brandweerman en verpleegkundige, die beroepshalve al geoefend zijn in hulpverlening, de buurtvereniging organiseert ook cursussen om als verkeersregelaars op te treden. ,,We helpen, dat spreekt vanzelf,'' zegt Harleman. ,,Maar ietsje minder mag wel.''De Holterweg is ter hoogte van Oude Molen al jarenlang berucht als gevaarlijk punt. De provincie Overijssel en de gemeente Deventer erkennen dat ook. Een jaar of 4 geleden zijn er bij de kruisingen middengeleiders tussen de weghelften gemaakt. ,,Maar dat helpt niet,'' zegt Mees Struijs, buurtbewoner en lid van het buurtcomité veiligheid N344. De gemeente Deventer heeft de buurtschap inmiddels een handvol officiële verkeersregelaarshesjes en vier lichtkegels gegeven. Dan kan de buurt nog beter en veiliger hulp verlenen, is de gedachte.Zou het niet beter zijn om de onveilige weg aan te pakken en ongelukken te voorkomen? ,,Natuurlijk moet het daar naartoe,'' zegt Struijs. ,,We hebben onlangs in een overleg met gemeente, provincie en politie gevraagd om een onderzoek te doen hoe het veiliger kan. Er is toegezegd dat zo'n onderzoek er komt.''BriefVolgens Harleman is het wel duidelijk dat het verkeer te hard mag rijden. ,,80 kilometer is de maximale snelheid hier. Dat lijkt me sowieso te hard.''Het buurtcomité in Oude Molen heeft inmiddels een brief gestuurd naar de provincie Overijssel om nog eens te wijzen op de gevaarlijke verkeerssituatie. Een woordvoerder van de provincie laat weten dat de brief onder de aandacht wordt gebracht van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten.