Nieuws Actueel

Opnamen noodlanding Transavia: 'De passagiers spugen de boel onder'

Bram de Vrind 29 juli 2015

Vrijgegeven opnamen vanuit de cockpit van Transavia-vlucht HV5068 maken duidelijk hoe benard de situatie was toen het toestel zaterdag tijdens een storm een noodlanding moest maken. De gezagvoerster had moeite om het vliegtuig onder controle te houden. "Bijna alle passagiers spugen de boel onder."

Fouten bij noodlanding Transavia Transavia belt passagiers na noodlanding

Het toestel, afkomstig uit het Spaanse Girona, probeerde tijdens de julistorm vergeefs te landen in Rotterdam, waarop het moest uitwijken naar een andere luchthaven. De kist werd vervolgens in Eindhoven geweigerd. Uiteindelijk maakte het na meerdere landingspogingen een noodlanding op Schiphol. Het KNMI had een weeralarm afgegeven. Voor Noord- en Zuid-Holland gold code rood.

Eindhoven 'beste optie'In de vrijgegeven opnames zijn delen uit de communicatie te horen tussen de cockpit van vlucht HV5068 en verschillende luchtverkeersleiders. Als duidelijk wordt dat het toestel niet kan landen in Rotterdam The Hague Airport, wordt overleg gevoerd in de cockpit. De gezagvoerster concludeert dat Eindhoven 'de beste optie' is. Er wordt toestemming gevraagd om daar te landen.

Een mannelijke stem antwoordt: "We wachten even op toestemming van Eindhoven toren of u daar naartoe mag. We weten ook niet precies waar het probleem ligt, maar ik word teruggebeld, zeggen ze."

De gezagvoerster maant haar gesprekspartner vervolgens op te schieten. "Het is niet zo fijn om met zo weinig brandstof in dit weer rond te hangen."

Dan komt vanaf de grond het antwoord: "U wordt geweigerd op Eindhoven." Het toestel wordt doorgestuurd naar Schiphol.

"We zitten hier aan de rand van die bui en bijna alle passagiers spugen de boel onder", merkt de gezagvoerster geïrritteerd op.

Brandstof raakt opTijdens het aanvliegen naar Amsterdam wordt de situatie penibeler. "De brandstof raakt op", zegt de piloot. En: "Hevige wind hier."

De gezagvoerster geeft aan dat ze een regenbui uit wil vliegen. "We hebben moeite om het toestel onder controle te houden."

Even later is het vliegtuig weer onder controle. "Maar we hebben niet zoveel brandstof meer dus we willen graag zo snel mogelijk landen", zegt de piloot.

Gevolgd door de vraag: "Is er een baan meer in de wind?"

"Nee die hebben we niet", wordt geantwoord vanaf de grond.

"Nou, dan gaan we dat proberen", aldus de gezagvoerster.

Op Schiphol werd bij een tweede landingspoging wederom een zogenoemde go-around gemaakt. Daarna werd een ultieme landingspoging gedaan. Die poging slaagde uiteindelijk.

LaakbaarDe Telegraaf meldt woensdag dat Eindhoven Airport mogelijk laakbaar en zelfs strafbaar heeft gehandeld door het toestel van Transavia te weigeren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een onderzoek ingesteld.