Nieuws Actueel

Oranje schaadt Bruto Nationaal Geluk

Bram de Vrind 14 oktober 2015

Oranje nederlands elftal uitschakeling frankrijk ek

Vergeet de centen, denk aan het Bruto Nationaal Geluk. Het missen van het EK voetbal in Frankrijk in de zomer van 2016 heeft volgens sportmarketeer Marcel Beerthuizen veel meer gevolgen dan de gederfde omzet in bier, oranjevla, juichpakken en thuisbezorgde pizza's.

Uitschakeling Oranje:

Blind wil blijven Een nachtmerrie, ramp, vernedering Einde van de Grote Vier? Hart Van Persie huilt Bobo's komen niet bijeen

"Deelname aan een groot voetbaltoernooi versterkt altijd wat ik ons Bruto Nationaal Geluk noem", verduidelijkt Beerthuizen, met een kwinkslag richting het Bruto Nationaal Product, de waarde van goederen en diensten die Nederlanders produceren. De voormalig directeur van SOS Kinderdorpen en met zijn bureau Bigplans adviseur van grote Nederlandse bedrijven, stelt dat het niet meedoen in Frankrijk rechtstreeks invloed heeft op hoe we ons voelen. "Het nationaal geluksgevoel zal komende zomer een stukje minder groot zijn."

SaamhorigheidEen groot voetbaltoernooi brengt Nederlanders letterlijk dichter bij elkaar. Er wordt volgens Beerthuizen samen gekeken, er is voor- en napret. Mensen die nooit voetbal kijken, zijn plotseling geïnteresseerd. Plassen bier en frisdrank worden aangesproken, de saamhorigheid in straten en buurten groeit. ,,Een toernooi met Oranje is een impuls voor het consumentenvertrouwen'', meent hij.

Andere zakenDe uitschakeling betekent niet dat we plotseling minder geld uitgeven, wel dat het aan andere zaken wordt besteed.

TouroperatorsDe winnaars en verliezers zijn makkelijk te onderscheiden. Winnaars zijn onder meer touroperators en restaurants. Reisorganisaties hoeven nu eens niet in de maand juni hun vakantiereizen tegen stuntprijzen te dumpen, omdat Nederlanders pas ná uitschakeling van Oranje willen vertrekken. Restaurants zitten in juni 2016 voor een keertje niet met lege tafels tijdens een voetbaltoernooi.

ThuisbezorgdVerliezers zijn er ook, zoals verkopers van thuisbezorgde maaltijden. En veel televisies zullen onverkocht blijven. In zomers mét Oranje-deelname aan toernooien groeiden de tv-verkopen tussen 2004 en 2012 met gemiddeld 15 procent, becijferde het CBS. Ook in supermarkten zal het minder druk zijn. Het WK in Brazilië leverde de supermarkten een extra-omzet van 54 miljoen euro op, aldus marktonderzoeksbureau GfK. Afgelopen juni boekten de supers zónder groot toernooi een omzetdaling van 2,4 procent.

ActiesOok reclamebureaus zullen de gevolgen van een Oranjeloos EK voetbal merken. Rond het WK in Brazilië noteerde vakblad Adformatie in de zomer van 2014 liefst 153 acties van bedrijven en supermarkten.

RioVolgens Beerthuizen hoeft het bedrijfsleven niet te wanhopen. Bedrijven wenden volgens hem de steven richting de Olympische Spelen in Rio. Daar liggen in augustus nieuwe kansen voor de vergroting van het Bruto Nationaal Geluk.