Nieuws Actueel

Oud-Almeloër is met zijn bedrijf KINboat de grootste verhuurder van rondvaart- sloepen in Amsterdam

Van onze redactie 19 oktober 2015

Marc Smit Carlo ter Ellen

Smit combineert zijn studie vastgoedkunde aan de Hogeschool Amsterdam in die jaren met een baan als student-chauffeur. Voor het bedrijf, in de gracht, ligt een sloep waarin hij gratis mee mag varen. "Prachtig werk. Ik ging vaak met vrienden varen, maar ontdekte dat toeristen ook heel graag wilden opstappen. Een bepaalde categorie wil veel liever in een sloep door de grachten dan in zo'n grote glazen bak van één van de grote rederijen."

‘Innovatieronde’Voor Marc Smit het sein om een lobby voor een vergunning op te starten bij Waternet, het gemeentelijke bedrijf dat gaat over de professionele rondvaarten in de hoofdstad. "Ik heb er de deur platgelopen, maar kreeg steeds nul op het rekest." Tot zich in het najaar van 2014 plotseling een gouden kans voordoet: Waternet schrijft een 'innovatieronde' uit. Er worden 75 rondvaartvergunningen voor sloepen uitgegeven aan innovatieve ondernemers. Marc Smit: "Ik had nog geen enkele boot, maar had ingeschreven met een idee te gaan rondvaren met sloepen met elektromotor, die aan boord voor de helft hun eigen energie opwekken via zonnepanelen. Ik had een aanvraag voor 25 vergunningen ingediend, hopend dat ik er dan misschien twee of drie zou krijgen."

Spaans benauwdMaar bij Waternet zijn ze zo enthousiast dat Smit alle gevraagde 25 vergunningen krijgt. Hij kan er nu om glimlachen. "Maar toen kreeg ik het Spaans benauwd. Ik had helemaal geen geld en er was heel veel nodig." Hij start een rondgang langs banken voor een lening. "De Rabo wist niet hoe snel ze me af moesten wijzen, maar uiteindelijk kreeg ik een financiering van ABN Amro."

Verkoopkanaal Marc Smit loopt daarnaast drie particuliere investeerders tegen het lijf, die wel been zien in zijn bedrijf. En zo houdt KINboat nu kantoor op de zolderverdieping van een prachtig pand aan de Keizersgracht. De acht medewerkers zijn bezig met de reserveringen en het uitbreiden van het netwerk voor ticketverkoop. "Daar ben ik zelf nu ook het drukst mee, met het opzetten van een eigen verkoopkanaal. Met het vinden van hotels en winkels waar je tickets voor onze rondvaarten kunt kopen of een sloep kunt reserveren voor een bedrijfsuitstapje. Je moet straks ook in Almelo kaartjes voor KINboat kunnen kopen. We hebben nu vijftien sloepen in de vaart met plek voor veertig personen. Daar komen er voor de zomer van volgend jaar nog tien bij. De schippers huren we freelance in, de medewerkers op kantoor zijn in vaste dienst."

Blote kontKINboat verhuurt alleen sloepen met schipper. "We hebben ook zonder geprobeerd, maar dat werd vaak chaos. Dan zat er een gezelschap dat het vrijgezellenfeest viert, in de blote kont aan boord van een sloep met onze naam er op. Dat willen we niet."

Groeiambitie De groeiambitie is groot. Marc Smit: "De markt is 4,5 miljoen passagiers op jaarbasis. Van die markt willen we over vijf jaar met KINboat 20 procent in handen hebben, dat is onze ambitie. Er gaat veel veranderen in de rondvaartwereld. Al die glascontainers met een lengte van 18 tot 20 meter gaan in 2020 uit de vaart. Er worden dan nieuwe vergunningen uitgegeven die slechts voor tien jaar geldig zijn. Er ontstaat een nieuwe situatie."

ArmoedeSucces en falen liggen in het zakenleven dicht bij elkaar, weet Marc Smit. "Nu gaat het fantastisch, drie jaar geleden werkte ik om het hoofd boven water te kunnen houden 's nachts als sorteerder bij PostNL en verkocht ik overdag op straat voor Nuon energiecontracten. Het was in de winter van 2012 en alles zat tegen."

Foodtrucks"Ik was in 2009 met mijn compagnon begonnen om Vespa Piaggio-brommertjes te laten ombouwen tot foodtrucks. Die verhuurden we aan pretparken en dierentuinen. Op een gegeven moment hadden we zes van die dingen. Maar de crisis sloeg toe. Al ons geld zat in die Vespa's. We wilden ze verkopen, maar niemand wilde ze hebben. Dat was gewoon armoede. Ik ben zelf met één van de karretjes ijs gaan verkopen in het Gooi en in de zomervakantie op Texel. En nu ben ik aandeelhouder in KINboat, een duurzame rederij. Dat is vet, toch?"

Twentse Ambassade Amsterdam Oost ontmoet West in de gloednieuwe Twentse Ambassade Amsterdam. Ondernemers en bestuurders uit Twente netwerken en doen er zaken met collega's uit de Randstad. "We willen hier uitdragen dat er in Twente veel moois gebeurt", zegt initiatiefnemer Danny de Vries.Twente is te zeer in zichzelf gekeerd, communiceert niet en is te bescheiden. Die harde kritiek kwam begin juni van Neelie Kroes en de Amerikaanse investeerder Ray Quintana tijdens een lezing op de Universiteit Twente. Quintana: "Jullie hier in Twente moeten uit je comfortzone stappen en durven te vertellen dat je goed bent."

Marc Smit. Foto: Carlo ter Ellen