Nieuws Actueel

Ouder verkiest smartphone boven kind

Martijn Vervest 19 juni 2014

Ouders besteden drie keer zo veel tijd op hun mobiele telefoon en social media dan dat ze tijd doorbrengen met hun kinderen. Zo blijkt uit het eerste Life at Home report van IKEA naar ochtendrituelen van mensen over de hele wereld. Kwart speelt met kinderen Ouders geven aan het ’s ochtends belangrijk te vinden om een gesprek met hun kind te voeren (59 procent) en hun kind een knuffel of kus te geven (57 procent). Het onderzoek laat zien dat er een verschil is tussen wat ouders willen en wat ze werkelijk doen. 80 procent van de Londenaren zegt bijvoorbeeld dat het belangrijk is voor hun welzijn om ’s ochtends met hun kinderen te spelen, maar in de praktijk doet slechts 26 procent dit. Tegelijkertijd besteden mensen ’s ochtends gemiddeld 11 minuten van hun tijd aan hun mobiele telefoon en social media. Terwijl slechts 32 procent van de ondervraagden dit belangrijk vindt voor hun welzijn. Stress 1 op de 4 ondervraagden vindt de ochtend het meest stressvolle moment van de dag. Voornaamste redenen zijn: te laat wakker worden (35%), nadenken over de dag (33%), grotere zaken die spelen in het leven (23%), het zoeken naar voorwerpen als sleutels (20%) en nadenken over wat aan te trekken (16%). Jongeren (18-29 jaar) ervaren ’s ochtends de meeste stress. Telefoon gaat boven eigen welzijn Hoewel mindfulness en spiritualiteit de trend zijn, is hier in de ochtend weinig van te merken. Slechts 12 procent van de ondervraagden maakt ’s ochtends tijd voor een moment van zelfreflectie, terwijl 48 procent met zijn mobiele telefoon aan de slag gaat. Als mensen wel even de tijd nemen om stil te staan bij hun gedachten, doen ze dit vooral onder de douche (40 procent). Mensen die tijd maken voor zelfreflectie beoordelen hun geluk in de ochtend met een 7,2. Terwijl mensen die dat niet doen, hun ochtend beoordelen met een 6,2. OnderzoekMet de inzichten uit het Life at Home report wil IKEA bijdragen aan een beter dagelijks leven thuis. “We doen onderzoek naar het leven thuis om inzicht te krijgen in wat mensen willen en nodig hebben. Deze waardevolle inzichten delen we met de rest van de wereld en zetten we om in nieuwe ideeën en oplossingen die het dagelijks leven een stukje beter maken”, aldus Jeroen Hubert, Country Marketing Manager IKEA Nederland. De gegevens in het rapport zijn gebaseerd op bestaand onderzoek van IKEA, interviews met experts en een nieuw wereldwijd onderzoek uitgevoerd onder ruim 8.000 mensen tussen de 18 en 60 jaar in acht grote steden.